anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg den 2 december 2012

Av anaby - 2 december 2012 23:00

Snart är det december!! Himmel vad fort det går!!! Och ingen snö  

  • Rida T 4 ggr - CHECK VILA, 27/11, 28/11, VILA, 30/11, VILA, VILA
  • T ska vaccineras och tänderna raspas- CHECK Vet kontaktad 26/11. Kommer i slutet på veckan eller början på nästa vecka   CHECK 29/11- vaccinerad och tänderna raspade. Selevitan utskrivet på recept.
  • LEDIG HELA VECKAN  
  • Fylla på vatten i Termobaren - CHECK 26/11-1 hink, 27/11- 2 dunkar, 28/11- 1 hink, 29/11 - 1 hink, 30/11- 2 dunkar, 1/12- 1 hink, 2/12-2 hinkar
  • Spån/torvmix in till vindskyddet - CHECK 2/12-1 spånsäck
  • Fylla på höhäckar - CHECK 27/11- 1 + 4 = 5 st hösäckar i både lilla och stora.
  • Fylla på hösäckar - CHECk 26/11 - fyllt 5 hösäckar. 30/11- fyllt 13 hösäckar, 2/11 fyllt 2 hösäckar. Det finns nu 10 st färdiga hösäckar= 2 påfyllningar   
  • Rensa ur garderober - helgen
  • Städa -CHECK 27/11, 28/11, 29/11
  • Storhandla mat - CHECK 27/11 lite handling, CHECk 29/11
  • Tvätta - CHECK 28/11, 29/11, 30/11, 1/12, 2/12
  • Städa källaren - CHECK påbörjat 30/11,
  • Baka - helgen
  • Byta till julgardiner- CHECK 2/12
  • Ta fram julgrejer och beslysning-CHECK 2/12
  • Kolla på transporten VAD som behöver bytas ut och VAD som kan åtgärdas själv -  KOMMER ATT FIXAS UNDER JULLEDIGHETEN!!!
  • Sätta upp medicinskåpet i skrubben - Tagit ner den till stallet 2/12. Ska skruvas upp inom kort.
  • Pyssla och fixa med sånt som jag inte hunnit med som gäller T bla spikmattetäcke, spikmattenackband, reflexhuva, förlänga reflexridtäcket, göra pannband!!! CHECK under veckan: Vissa saker ligger nere i stallet och väntar på provning. Har även köpt kardborre så att det finns när det kommer att behövas framöver  
  • Se vad MER som ska säljas och lägga ut på bloggen.
  • UMGÅS MED NÄRA OCH KÄRA UNDER LÅNGLEDIGHETEN   CHECK ALLA DAGAR  

Den här veckan kommer jag inte att skriva när jag mockar i vindskyddet och hagen då det görs dagligen.

Mvh anaby 

Av anaby - 2 december 2012 22:43

Det har blivit ganska populärt att vissa företag/hemsidor på hästfronten har julkalendrar nu!!

Jag vet några som har julkalender under 2012 som jag brukar gå in varje dag och titta på:


www.horze.se

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

www.hooks.se    

Här måste man gå in på "mina sidor" för att man ska kunna se julkalendern!!

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


www.naturhunden.se

På den här hemsidan finns det utrustning till både häst och hund.


-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


www.charlies.nu


-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------



Jag har bara hittat 4 st hittills i år. Förra året fanns det fler!! Man jag letar vidare och kommer att uppdatera det här inlägget vart efter jag hittar fler julkalendrar på hästfronten  


----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

www.ljb-naturalhorsemanship.se

Den här julkalendern är en aning annorlunda...de lottar ut grejer och ger tips istället för att sälja någonting!

Gör gärna ett besök  


Mvh anaby  


Av anaby - 2 december 2012 22:36

Jag hittade en tjej på FB som gör en forskningsstudie om Ridtravare som ridhäst. Man ska svara på en enkät och sedan ska man skicka in ett tagelprov för DNA-provet. Tanken med DNA-provet är att se om det eventuellt finns "en gen" på vissa travhästar som gör att de är mer lämpade som ridhästar. T har ju ett väldigt trevligt steg i både trav och galopp så jag tycker det ska bli riktigt intressant att se OM det finns en gen på honom.....eller inte  

Jag ska få hemsickat material som jag ska svara på och sedan ska tagelprovet skickas in.

SPÄNNANDE SOM BARA DEN!!

Jag hoppas att jag kommer att få reda på OM T antigen  har "genen" eller inte som gör att han är mer lämpad som ridhäst!! Tja, det lär ju visa sig...men intressant och spännande är det allafall  

Fortsättning följer på det här när jag har fått materialet!!

Om någon har en travhäst och är intresserad av att vara med denna forskningsstudie går det bra att maila mig så kan jag vidarebefodra mailadressen till tjejen som håller i studien   


anaby32@hotmail.com


Mvh anaby  

Av anaby - 2 december 2012 22:30

Det blev sovmorgon imorse och jag har sovit som en sten inatt  Jag såg på några avsnitt av Dallas innan det blev dags att åka ner till stallet. Jag tog bilen och en hel del "tunga grejer" idag  Bla westernsadeln och en IKEA-kasse med utrustning en del RÖDA grejer som ska användas under december månad  

Idag har T fått sin första dos med nypon. Det verkade smaka bra för det var inga problem att få i sig det  Hi hi!!

Jag började med att ge T sitt kraftfoder och sedan satte jag igång med att sanera stora höhäcken. Det har fastnat en hel del hö i gallren och plyfaskivorna. Det funkade som tur var bra att ta kniven och ta bort höet och sedan tog jag den lilla handborsten och sopade bort boss och snö  T blev otålig då han gärna ville att jag skulle skynda mig fylla på hö   Det blev 4 + 1 st hösäckar idag i stora och lilla höhäcken.

 


 

En  nöjd T äter ur en nyfylld höhäck   Han har täcke på sig då det är kring -10 grader och ska bli kallare inatt. Dock endast 1 fleecefodrat regntäcke. Vintertäcket får vänta tills det blir ännu kallare. MÅSTE KOMMA IHÅG ATT TA NER DEM TILL STALLET IMORGON OCKSÅ!!!

Medans T började äta hö fortsatte jag med att mocka vindskyddet, fylla på hö, vatten och 1 spånsäck.

När allt kring vindskyddet var klart satte jag igång och skottade snö. Skottade bort det värsta idag....eller ja, utanför vindkskyddet, där skottkärran står och bredvid den alternativa dyngstacken-som snart ska tömmas.

Ska fortsätta att skotta imorgon och ta fram till grinden. Då var T klar för dagen!!!

Gick in och fyllde 2 säckar med hö så nu finns det sammanlagt 10 hösäckar= 2 påfyllningar  Härligt!!!

Då var det bara kvar att fixa med utrustningen!! Tog på det röda schabraket på G4:an, de rosa reflexerna...både "snap-on" och "hästarna". Känns bättre med rosa än gult    Laddade shoppingvagnen med röda benskydd, strykkappor och huvor  Nu är vi redo för morgondagens ridtur  

Jag har inte hunnit med att prova westernsadeln idag. Får se om det blir imorgon, tisdag eller onsdag. Beror lite på kylan och tiden. Men någon av dagarna ska jag prova den allafall  

Nu var jag klar!!! Tjjjooohhoo!!

Jag passade på att ta hem T6:an...har inte plats med hur många sadlar som helst och jag har inte använt T6:an någonting under hela hösten. Då är det bättre att den ligger här hemma i källaren istället för att ta upp plats i skrubben nere i stallet. Har bara använt G4:an och barbackapadden under hela 2012 och är otroligt nöjd med dem Väl hemma har jag nu tvättat upp ALLT som skulle tvättas både hemmets och stallets  

Efter middagen tog jag fram julgardiner och julpynt. Sedan höll jag på i 2 timmar med att byta julgardiner och pynt. Har kvar att göra iordning ljusslingan (flexneon) och granris som ska sitta utanpå ytterdörren. Men den stora lyktan är fastsatt utomhus och julblommorna (plastblommor) står ute i fastun  

Det enda som är kvar inne är att byta duk...det får bli imorgon!!! De röda ljuslyktorna är klara också. Så det mesta är på plats....det känns skönt  Jag kommer att plocka fram lite då och då under resten av veckan. Kommer inte riktigt ihåg VART allt är för tillfället  Hi hi!! Det var ju ett helt år sedan det användes sist  

När allt var klart belönade jag mig själv med en stor kopp te och satte mig och såg på senaste avsnittet av Homeland som jag missade i månads  Nu tänkte jag börja se på Warhorse. Hinner inte se klart den då den är ganska lång....men jag ska börja allafall  

Det var nog allt för idag!! Imorgon väntar bilder på vår röda utrustning!!!

Hoppas att ni har haft en riktigt bra söndag!! Det har jag  

Chilla lugnt  

Mvh anaby  



Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< December 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards