anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg den 19 december 2012

Av anaby - 19 december 2012 22:26

....det finns inte en enda produkt under reafliken just nu  

Jag håller koll och väntar med spänning!!

Mvh anaby  

Av anaby - 19 december 2012 21:30

Har sovit skapligt inatt. Vaknade utsövd och rätt pigg så man kan säga att det var en bra natts sömn  

Tog det lugnt på fm innan jag gick ner till stallet för att rida T. Med en förhoppning om att slippa möta plogbilen på vägen än en gång  

Vi tog samma runda som igår bara lite mindre trav idag. Tänkte att jag skulle förklara lite HUR jag rider när jag rider ut. Jag jobbar T ordentligt även fast jag "bara" rider ut. Har gjort det med alla mina stora hästar sedan 80-talet....borde bli 6 st hästar som är jobbade mycket efter vägen  

Vanligtvis blir det 6 travsträckor. Idag blev det 5 då jag tog bort 1 travsträcka.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jag börjar:

Först skritt för att värma upp.....sedan 1:a travsträckan för att jogga igång oss bägge 2. Har inga större krav förutom att "framåt & tillbaka" ska funka...han ska INTE dra iväg eller sega ihop utan jag eftersträvar ett lagom travtempo som funkar för oss bägge 2.

Gör halt....framdelsvändning och travar 2:a travsträckan. Här börjar jag "kräva" mer av honom. Aktivera steget så att det blir luftigare...men inte öka tempot nämnvärt. Tester "framåt & tillbaka" mer och börjar kräva att han ska vara "rak" i kroppen och inte falla ut med bakdelen.

Saktar av till skritt och skrittar en bit del pga att jag själv och mina axlar behöver komma i ett annat läge...då det är axlarna jag har problem med får det ALDRIG bli statiskt och samma läge för länge...då får jag värk....och T behöver en lite paus= BRA FÖR BÄGGE PARTER!!!

Dags för travsträcka nr 3. Travar nu på den större vägen förbi stallet och tränar skänkelvikning från sida till sida. Tittar bakåt varannan skänkelvikning för att hålla koll så att det INTE kommer någon bil eller cyklist...så att vi INTE är ivägen. Aktiverar traven ännu mer och nu kommer schwunget och ännu mer luft i steget. Gör halt vid "grannen i det röda huset" och T får en hästgodis och klapp & beröm  

Skritt på långtygel för att vi bägge 2 ska få pusta ut och jag ska kunna sträcka på mina axlar.

Travsträcka nr 4 påbörjas och nu ökar jag travtempot något motför tidigare....T har vid det här laget en stor och härlig trav!!! Tränar med jämna mellanrum på "framåt & tillbaka" och han lyssnar bra  

Saktar av och gör halt och framdelsvändning....T får en hästgodis och beröm. Skrittar hemåt på långtygel på en avslappnad och lugn häst och med en matte som får sträcka på sina axlar.

Dags för 5:e och sista travsträckan för dagen!!!

Jag brukar rida lätt halva sträckan och sitta ner halva. Börjar med att rida lätt och korta ihop honom...när jag tycker att han känns bra med både "framåt & tillbaka" sätter jag mig ner och koncenterar mig på att få honom att korta ner lite ytterligare och få mer schwung i steget så att WOW-känslan infinner sig....brukar ibland dra ut lite med höger bakdel men så fort jag lägger till skänkeln brukar han rakställa sig. Nu kan jag i princip bara sitta ner och hålla ett mjukt stöd så går T som på räls  Och jag med ett leende på läpparna  LIVSKVALITET!!!

Denna sista sträcka tror jag att han vet att han är otroligt duktig om han kortar upp sig när jag sitter ner. Slår liksom aldrig fel och han gör alltid sitt bästa. Och är lika glad varje gång han får sin hästgodis när vi gör halt....klapp & beröm och lång tygel och skritt hemåt!!! Hi hi!!

Jag kan ärligt säga att både jag och T brukar vara varma och svettiga efter detta ridpass!! Så nog kan man jobba hästen vid uteritter på ett bra och vettigt sätt om man bara vill Jag har som sagt gjort det med 6 hästar varav jag tävlat på 4 st upp till Msv B hoppning med segrar och placeringar  

Och varför galopperar jag inte?? Jag upplever att det är svårt att galoppera på vägen där det ibland är svårt med sikten och där det ofta rör sig MYCKET folk med både hundar, barnvagnar och cyklar. Känns INTE riktigt säkert!!! Vill gärna ploga upp på åkern för att kunna galoppera där istället  

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

När vi sedan kom hem till stallet fick T mat och magnetbehandling + fleecetäcke + halsduk....medans jag började mocka vindskydd och hage. Nu på vintern tycker jag att det är lättast att mocka hagen med snöskyffeln. När det inte är snö använder jag den vanliga plastgrepen. Det gäller att hitta något som passar bäst för just mig  

Bilder kommer på detta imorgon!!

Idag var det dags att byta ut allt vatten i Termobaren. Lite tungt att dra skottkärran i halvdjup snö men allt går ju  Jag ska skriva en lapp till mig själv där det står: TA NER PULKAN TILL STALLET!!!   

Jag började titta runt lite och såg att det nästan INTE snöade någonting alls!! Lika bra att fylla på höhäckarna idag  Sagt och gjort!! Började med att sopa ur stora höhäcken från snö och sedan fyllde jag på med 4 + 1 hösäck i stora och lilla höhäcken. Skönt att ha detta gjort idag  Så fort jag dragit ut första sopsäcken gick T och ställde sig "giv akt" vid stora höhäcken och åt hö  Dock stog han ivägen för mig när jag kom med säck nr 2 Gissa om han blev trött på mig när jag smackade och ville fram till höhäcken IGEN Tittar bakåt på mig och suckar...flyttar sig....när jag kommer med nästa säck står han återigen ivägen....smackar...T suckar och tittar på mig och flyttar sig. När jag kommer med nr 4 står han på andra sidan höhäcken  Var väl bäst att flytta på sig undan från den jobbiga kvinnan som bara flyttar på mig hela tiden  

Passade på att titta hur elbanden såg ut och det var ok!! Snö-saneringen får vänta tills imorgon!!!

Tog bort magneter och fleecen och packade in allt annat som skulle hem. Dags för veckans tvätt av hästutrustning!!!

Och stallkläder!!!

Gick hemåt och på vägen stannade jag och "märkte" ut vart L-O skulle köra med plogbladet och 4-hjulingen senare under em. Skynda mig att duscha och sedan iväg på Face för att få en helkroppsmassage  Idag gick jag en rejäl knådning av skulderbladen  Sedan förra massagen upplever jag att jag är mer "likvärdig" i kroppen nu!!

Sedan iväg till Apoteket och efter det mötte jag upp C och då gick vi till Tehörnan så att jag fick köpa lite te....kön var HUR LÅNG SOM HELST  Endast 26 st före mig  När jag stog där och funderade på OM det var värt det...kom en kille fram till mig och frågade om jag ville han hans kölapp?? Han hade nr 40 och på min stog det 46!!! Tackade och bockade!! Kändes skönt att få komma lite tidigare till kön  Vad underbart med snälla människor  Jag köpte "fikon & kiwi-te" och ett te med saffran, apelsin och choklad  

Sedan vidare till Lagerhouse för att titta lite...finns mycket grejer där men jag hittade verkligen INGENTING som jag varken ville ha eller behövde. MYCKET ROSA FANNS DET!!! Hi hi!!
Sedan var det dags att gå och äta middag på ett nytt ställe  

 

Det blev en otroligt god pastamiddag   Den här restaurangen hade ett system som jag aldrig varit med om tidigare!! Man fick ett typ av kontokort när man kom in och sedan när man beställde maten fick man "dra" kontokortet för varje köp man gjorde...middag och efterrätt för oss. När man sedan ätit klart gick man med kortet till kassan och då kom summan upp och då var det bara att betala=SUPERSMIDIGT!!!

Kan säga att det kändes som om jag rullade ut när vi skulle gå hem...var otroligt mätt  

På vägen hem stannade jag på Frendo och köpte 3 trisslotter!!! Hi hi!! Dock kommer jag att vänta tills imorgon med att skrapa dem...jag vill vara "nästan-miljonär" 1 natt i allafall   Känner på mig att jag kommer att bli besviken när jag skrapar dem imorgon  Det lär visa sig!!!

När jag kom hem fick jag veta att det tyvärr INTE hade funkat med plogbladet och 4-hjulingen....det var för mycket snö på åkern  Ska prata med pappa imorgon och höra om han kan skotta upp 4-kanten i allafall. Skulle vara skönt att kunna rida någon annan stans än på vägen i vinter!!

Nu blir det chilla och se på TV!! Känner mig nöjd men en aning slut i kroppen & knoppen  Imorgon får T vila då jag har tänkt baka hela dagen och kvällen. Måste fixa det innan jul...det är ju snart!! Himmel vad tiden går fort!!

Ha en fortsatt jättebra onsdagkväll!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby  




Av anaby - 19 december 2012 21:10

Nu har jag fått sälja av lite grejer!! En tjej som heter Nina har köpt ridtäcket och det rundsydda pullartränset  Väntar bara på att pengarna ska komma in på kontot så att jag kan skicka paketet  

Pullartränset köpte jag in som tävlingsträns till Zimé  Har inte sett många rundsydda pullarträns varken före eller efter jag köpt det här så jag hoppas att Nina kommer att bli nöjd med detta fina och unika träns  

Jag håller på att ändra om lite bland Bloppisen!! Dock har jag inte kunna fota då kameran legat i stallet  Jag har nog fått en släng av "alzeimer-light"   Nu är kameran allafall hemma igen  

Lite senare under veckan kommer allt att vara iordning  

Mvh anaby  

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< December 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards