anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg den 6 november 2013

Av anaby - 6 november 2013 20:23

Jag tog sovmorgon imorse...det behövdes!!! Jag och stiga upp tidigt på morgonen går inte riktigt ihop   Men jag funkar ju bäst att vara vaken på natten istället för att stiga upp tidigt på morgonen....det finns en orsak till varför jag är "nattskata"  Hi hi!!

Efter frukost satte jag igång och skriva alla inlägg från helgen och fram tills idag. Kändes skönt att skriva när jag kommit igång...då gick det av bara farten 

Sedan bytte jag om till ridkläder och packade in utrustning i bilen och åkte ner till stallet för att rida.

T blev glad att se mig  Kan tänka mig att han tycker att jag har varit tråkig i några dagar nu i och med regnet, kursen och att han vilat i 1 vecka!! Men idag var det då dags för ridtur igen  

På med utrustninge och iväg!! Hade ingen större förhoppning om att han skulle lyssna på mig efter denna vecka av vila....men det kändes skönt att bli postivt överraskad  Han var ju pigg och låg på en del men han var helt klart hanterbar och ridbar  Och det fanns ingen antydan till någon "rodeo-attack" heller  

Det blev mycket trav idag för att få "Herr´n" på bra humör  Trav från växthusbacken och fram till kyrkan...skritt nerför backen...trav fram till bron...skritt nerför backen...trav till nästa backe....trav till ytterligare en backe och sedan trav hemåt!!! Pust!! Han lyssnade riktigt bra och det var inga som helst problem att sakta av när det kom gångare, cyklister eller barnvagnar  Det är en sån här dag man inser hur otroligt välriden han faktiskt är  

Sista traven var så där härligt mycket scwung och WOW-känsla och leendet infann sig och det kändes fantastiskt härligt att få rida idag  Mycket beröm och hästgodis blev det!!!

När vi skrittade av kom det några cyklister och T är ju med på en gång och saktar av och vänder sig om efter sin hästgodis  Det bjuder jag på!! Jag gillar att han är lugn och fin när de passerar och då får han gärna hästgodis som belöning  

  

Konstigt eller märkligt nog var det blötare och geggigare på vägen där bilarna kör mot för vägen innen skogen???


 

Betydligt torrare och bättre underlag på vägen som går genom skogen och som är smalare...hmmm!!!



Klart att man måste titta åt både höger...


   

  ...och vänster innan vi skrittar vidare  

Jag tänkte bara säga att jag har INTE glömt bort att klippa manen...brukar klippa en längre stubbman på hösten...utan jag tänkte prova att spara ut manen lite på honom. För att se HUR det ser ut!! Blir det inte bra är det ju bara att klippa av den framöver. Men hittills tycker jag att han faktiskt ser riktigt fin ut  Får se vad jag tycker om den om 1 månad eller 2  

Väl hemma i vindskyddet blev det mat, 1 hösäck och magneter. Jag satte igång och sanera kring stora höhäcken. Ska fylla på den igen så fort det har torkat upp i marken igen. Men tills vidare är det lilla höhäcken med hö som gäller!!!

Mockade och fyllde på vatten i Termobaren. När allt kring T var klar ute gick jag in för att fixa i skrubben. Jag har tagit ner 5 IKEA-kassar med utrustning som ska packas in  Passade på att märka upp ett av de nya regntäckena innan jag hängde upp det inne i skrubben. Nu har han ett regntäcke med helhals och ett utan hals som är helt nytt och bara är att använda när det behövs  Det hänger 2 gamla täcken på boxdörren också. Ett vanligt regntäcke och ett fodrat. Så det finns en del täcken att använda vid behov. Just nu är det tyvärr alldelens för varmt med täcke. T kan bara ha regntäcke några få timmar....han kokar upp annars. Och då är det bättre att han får vara utan och stå inne i vindskyddet istället. Han går utanför som fort det blir uppehåll. Skönt när han kan välja själv VART och NÄR han vill gå utanför vindskyddet  

Fick ta med mig ett fleecetäcke och ett fodrat regntäcke hem pga att de var trasiga. MÅSTE LAGAS!!! Får fixa det under helgen!!!

Tog sedan bilen hem och hoppade in i duschen. Sedan åkte jag och yngsta sonen och shoppade. Han skulle köpa olika stickers till ett skolarbete med fotografering. Och jag tänkte passa på att gå in till Biltema och köpa ett spärrskaft och med broddnyckel som tillbehör. Jag har använt min gamla från Börjes som är ganska enkel men den funkar ju!! Har nog haft den i 10-15 år så den var helt klart värd 30 kr  


 

Den gamla som jag köpt på Börjes för en himla massa år sedan...

     

Och den nya från Biltema!! Har hört många på FB som skrivit att de är jättenöjda med den  Spärrskaft inkl. broddnyckeln gick på endast 100 kr!! Jag hoppas att jag blir lika nöjd med min  

 Efter middagen har vi fortsatt att städa/röja nere i källaren. Ikväll tog det ca 1 timme och det kändes lagom länge  Vi röjde under trappan idag. Det var en massa gamla målarburkar, blomkrukor och annat smått och gott. Kändes skönt att både slänga bort sånt som inte används och göra en inventering  Nu när vi städat upp kommer jag att rymma sommarvattenbaljorna och lite annat där inne. SUPERBRA!!!

Nu ska jag fira kvällen städning med en stor kopp choklad  

Imorgon tänkte jag rida och röja upp lite bland min utrustning i skrubben.....garaget är ju klart men jag har ju på 2 ställen till  Ska rensa ut rejält nu och sätta upp till försäljning på Blocket framöver. Har så mycket som jag verkligen INTE behöver!! Blir nog fina fisken det där  


Ha en fortsatt jättebra onsdagkväll!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby  

Av anaby - 6 november 2013 10:46

Tanken var att rida idag eftersom T vilat sedan torsdag men det regnade så otroligt mycket. I och med att jag inte är frisk från min senast förkylning kändes det väldigt onödigt att utsätta mig för en ridtur i regnet och bli kall och ännu mer sjuk  Nu måste jag se till att bli FRISK igen!!!

Jag hade redan pratat med pappa igår kväll om att rulla in en höbal idag. Så jag ringde honom när jag vaknade och fick vänta en liten stund men sedan åkte vi ner för att rulla in den sista höbalen från fjorlåret  När jag öppnade upp den såg den JÄTTEFIN UT!!! Ibland kan det vara någon fläck med mögel som man måste ta bort på de gamla balarna men den här var helt felfri  F.r.o.m nästa bal blir det lite spännande då vi har gjort ett experiment!!! Den är inplastad med MER PLAST än vanligt och ska vara helt lufttät. Detta med mer plast ska förhoppningvis göra att höet håller sig fräschare längre!! Vi får se!! Men enligt råd & rön ska det funka bättre på "torrt hö"  

Jag packade och la in 1,5 hösäckar till T då jag skulle på kurs på tisdag med jobbet och vara borta hela dagen. Packade även 1 hösäck till tisdagen. Resten får packas senare under veckan  Jag var glad att kunna rulla in en höbal under måndagen  Det gick lite lättare att mocka idag då det var ljust. Dock såg jag att höet i stora höhäcken var utrivet och genomblött. Då äter T INTE upp det...så jag passade på att kratta ihop och köra bort det. Blir värre och värre att ta bort det ju blötare det blir  

Kaninen mår också prima liv!! Hon trivs som fisken i vattnet inne i T:s box  Hon ska få bo där fram tills det blir kallare då får hon flytta in i kaninburen igen där det är mer vinterboat i bodelen med halm. Det brukar funka bra för henne på vintern  

När allt var klart i stallet åkte jag hem för att packa ihop utrustningen som ska ner till stallet och göra iordning inför vintern i garaget. Vi flyttar om lite under vintern för att rymma 4-hjuling, snöslunga, moped mm. På sommaren är det mer utrymme för min utrustning. Men vintertid är det mesta nere i stallet. Man får helt enkelt göra det bästa för årstiden så att säga  Har nu flyttat på mitt tävlingsskåp och annat så att 4-hjulingen nu får plats igen  Packat ihop 2 st IKEA-kassar med utrustning och smörjt både westernsadel och 2 träns som ska ner till stallet.

När jag ändå var nere i källaren passade jag på att tvätta sängkläder!!

Sedan middag och iväg på Hööks på Foderföreläsning  Man fick en goodie-bag när man kom dit!!! En stor foderskopa, en reflexväst och ett nyckelband  Sedan hade de en tipsrunda där man fick svara på olika frågor och kunde vinna priser!! Återstår att se HUR många rätt man har i slutändan  Det var väldigt lite folk där...vilket kändes ganska tråkigt  Jag träffade allafall min husveterinärs fru och en av tjejerna från styrelsen i Distrikt Västerbotten  Jag hittade ett havrefritt foderalternativ både i musli och pelletsform för T. Granngården har bara 1 alterntiv. Så nu får jag se VAD jag köper nästa gång....från Granngården eller Hööks!!

Jag åkte hem efter 1 timme och kände mig nöjd med kvällen. Det jag hade tänkt köpa från Hööks fanns inte....reservskor till T om han skulle tappa någon sko under vintern. Bakskorna var slut!! Får se om de har fått hem dem senare under veckan!!

Var rätt så trött när jag kom hem från Hööks så det blev inte mycket gjort här hemma förutom att byta i sängarna och fortsätta tvätta sängkläder  

Isäng tidigt då jag skulle upp tidigt och åka på kurs med jobbet!!

Mvh anaby  

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6 7 8 9 10
11 12 13 14 15
16
17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< November 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards