anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg den 12 november 2013

Av anaby - 12 november 2013 18:27

Jag har köpt en del produkter från www.alyose.se bla något som heter Gröngröt som man kan ha på bla bakknän och haser. T har ju alltid haft lite vätska i bushorna i bakhasen ända sedan jag fick hem honom. Och det är ju klart att man blir orolig som ägare över en sån sak då han är både stor och grov och väger en hel del motför tex en normalstor häst. Allafall så köpte jag Gröngröt för att prova smörja bakknän och de vätskefyllda buschorna. Det kändes speciellt och extra viktigt nu när det är lite hårdare underlag under novembermånad!!!


 

Och det har verkligen gått över förväntan!! Jag har smört in fram och bakknän + buschorna vid hasen efter varje ridtur de senaste 2 veckorna och jag känner rätt stor skillnad i steget på T!! HELT OTROLIGT!!! Han har mer energi och känns mer samarbetsvillig. Jag behöver inte alls gå på honom lika mycket längre...om det beror på att det har blivit kallare ute eller på Gröngröten återstår att se....men det kan ju vara en korsning av bägge delarna  

Jag smörjer endast EFTER ridtur så de dagar han vilar smörjer jag INTE. Buschorna i hasen har blivit betydligt mindre och mjukare  Vilket känns fantastiskt bra  Så länge de är mjuka är det ingen fara utan det är när de blir hårda och stora man ska oroa sig....

Jag kommer att beställa 2 st Gröngrötburkar till under december då klarar vi oss fram till sommaren. Jag kommer dock inte att smörja efter varje ridtur senare när snön kommer då underlaget blir bättre utan endast när jag har ridit lite tyngre pass någon gång i veckan.

Mvh anaby  

Av anaby - 12 november 2013 18:16

Jag har ju varit väldigt mycket förkyld under hösten  Så tyvärr har jag inte kommit igång med joggningen än. Men nu har jag varit ganska frisk i 1 vecka så f.r.o.m måndag nästa vecka har jag tänkt sätta igång och jogga igen  Då börjar min långledighet och jag går ut lugnt med 2 ggr den veckan och 2 ggr veckan därefter. Jag får känna efter hur tungt det går och se om jag behöver fler veckor med 2 ggr eller om jag kan öka på till 3 ggr redan efter vecka 3. Jag kommer att känna efter och utgå ifrån det. Men det ska bli otroligt skönt att kunna sätta igång igen  Jag vill ju jogga för att stärka upp kroppen då jag märker att både nacke, axlar och skulderblad mår MYCKET bättre av det. Även min Tinnitus lindras när jag joggar. Förmodligen får jag muskler på andra ställen av joggningen motför när jag tex rider så det ena ger det andra och då mår kroppen helt enkelt bättre  

Vikten då??

Jo, jag ligger på stadiga 68 kg för tillfället och det innebär att jag har 2-3 kg kvar lite beroende på vad jag vill väga  Men någonstans mellan 65-66 kg uppskattar jag är en bra vikt på mig. Jag är 171 cm lång så jag vill INTE bli hur smal som helst och vill också ha en vikt som jag kan hålla utan problem. Jag tror själv att de sista kg kommer att försvinna när jag kommer igång och joggar. Jag rider i snitt 3-5 dagar i veckan lite beroende på väder och jobbsituation. Men målet är att rida 4 dagar i veckan då är jag nöjd!!! Ridningen hjälper min vikt väldigt mycket har jag märkt. Så visst gör ridningen en hel del med förbränningen  

Hittills har jag gått ner 6 kg sedan augusti tack vare 5:2 och att rida T i snitt 4 dagar i veckan  

Det blir nog ingen uppdatering med vikten förrän kring årsskiftet. Men joggingen kommer jag att skriva om f.r.o.m nästa vecka  

Mvh anaby  

Av anaby - 12 november 2013 17:50

Jag hade som sagt tur med vädret idag! Det regnade när jag åkte hem från jobbet imorse och när jag vaknade vid lunchtid var det strålande sol  Kändes fantastiskt bra!!!

Jag tog på mig ridkläderna och gick ner till stallet för att rida T medans det var ljust  Ut med all utrustning och på hästen och upp i sadeln. Det var ganska hårt underlag på vägen där bilarna kör....men där det mest är folk som går och cyklar är det mjukare underlag...tur för oss!!! Så vi travade efter växthusbacken och till kyrkan och skrittade nerför backen och travade sedan till nästa backe...vände....travade till nästa backe...skrittade uppför den och sedan trav till nästa backe där vi skrittade och sedan var det dags för sista traven där jag satt ner. T kändes helt ok med tanke på att han faktiskt vilat i 3 dagar  Det gick rätt så bra att reglera honom i traven idag även om jag inte trodde det. Så imorgon lär han kännas ännu bättre  Vi skrittade från växthusbacken då det var för hårt att trava på vägen där. T fick mycket beröm och vi var nöjda bägge 2  Känner att jag nog ska försöka "få ner honom lite i kondis" nu under några veckor så att han inte blir så galen när vi inte kan trava så mycket som behövs pga det hårda underlaget. Så fort snön kommer och underlaget blir bra igen är det bara att öka på kondisen igen  

Väl hemma i vindskyddet igen fick T på sig den rosa "halsduken" för första gången under hösten. Han var ganska svettig på halsen och det börjar ju bli lite kallare ute nu så då vill jag gärna att han är torr när jag går hem.



Det tar bara ca 20-30 min innan T är torr på halsen och halsduken är blöt på utsidan  


 

 

Halsduken är väldigt enkelt gjord!! Jag har bara köpt en billig fleecefilt på Rusta för 10 kr och sytt på kardborreband så att det går att stänga den på ett vettigt sätt. Sedan tar jag på den så att den ligger innanför ev. täcke och då sitter den fast på ett bra sätt förutom kardborrestägningen  

Medans T åt kraftfoder och hö passade jag på att mocka och fylla på vatten. Sedan gick jag in för att ordna med spånbalar och halmsäckar. Jag har ett litet utrymme som öppnas via en dörr innifrån T:s box. Där har jag nu tagit bort spånbalarna och istället ställt in halmsäckar. Av 19 halmsäckar blev det 6 st kvar som ska ställas ut i höförrådet  För tillfället står halmsäckarna i T:s box. Men imorgon ska jag flytta på dem.

När allt nere i stallet var klart gick jag hem för att hämta Taron och tog med mig den 1-hjuliga skottkärran ner till stallet och tog hem den 2-hjuliga skottkärran som måste svetsas. Bra att passa på att både ta ner och hem i samma veva  Sedan var stallet klart för idag  

Eller nästan!! Slängade in den orangea utrustningen i tvättmaskinen och gjorde iordning det gula tills imorgon  

Dags för middag!!

Vi bestämde igår att vi skulle göra tjockpannkaka med bacon. Så jag hann med att både göra iordning och halva tiden i ugnen innan L-O kom hem från prommisen med hundarna  

Jag hade räknat med att fortsätta röjningen nere i källaren men L-O tyckte att vi skulle ha en "vilodag" idag...vilket jag tacksamt tog emot  Så nu sitter jag istället i soffan med 1 vinglas och 1 tekopp och ska se på en X-men film...tror att det är den senaste. Nu blir det att lägga sig i planläge och njuta av kvällen som är kvar  

Ha en fortsatt jättebra tisdagkväll!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby  

Av anaby - 12 november 2013 13:20

.....när man kommer hem från jobbet på morgonen och går och lägger sig när det regnar....och när man vaknar vid lunchtid är det strålande sol  Ibland har man tur  

Nu ska jag svida om till ridkläder och bege mig ut på en ridtur med T   Det är t.o.m några + grader ute så det innebär att underlaget INTE är hårt idag och vi kan trava "som vanligt"= STOR LYCKA  

Ha en fortsatt jättebra tisdag!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby  

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6 7 8 9 10
11 12 13 14 15
16
17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< November 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards