anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg den 21 november 2013

Av anaby - 21 november 2013 20:31

Efter middagen satt jag mig i soffan under värmenfilten med tekoppen i högsta hugg. Det tog en stund så började jag fundera på VAD jag hade glömt?? Japp!! Hööks "Vänkväll"...så klart!! Bara att skippa tekoppen och hoppa in i bilen och åka iväg mot Hööks för att handla  Det blev vinterskor, brodd och pelhamdelta. Sedan gick jag en mössa, hund/hästhårborttagare och en svart Hööks kasse  Förutom 20% på hela summan!!

Så jag är nöjd  Dock fanns det inga bakskor så jag måste åka till Granngården och handla det. De visste nämligen inte när 4:orna skulle komma. De var beställda men har inte kommit på flera veckor. Synd för mig...men tur att det finns fler ställen som säljer skor  

Träffade en gammal tävlingskompis som jag pratade med. Hon har 3 hästar!! Och jag är så nöjd att jag orkar med 1!! Hi hi!! Tur att man är olika  Det var väldigt roligt att träffa henne  

När jag kom hem igen berättade Fredrik att han har fått FAST JOBB!!! I december skulle de få veta om de skulle få sluta eller stanna kvar. Det har förstås varit lite jobbigt för Grabbarna. Men nu kan jag bara tänka mig vilken känsla och lättnad framför allt att få beskedet idag  Och vi här hemma är lika nöjda och glada  

Nu sitter jag och ser på "I huvudet på Gunde" och jag tycker att Gunde är otroligt ödmjuk hittills. Han sa tex att han har tränat mest på ridning av alla sporter under programserien och att den varit absolut svårast!! Tänk ändå att en idrottsman faktiskt förstår att ridning är SVÅRT...det är inte bara att sätta sig upp och allt går på räls. Det är mycket som ska klaffa!! RESPEKT!!

Nu ska jag dricka lite te och fortsätta se på Gunde  

Ha en fortsatt jättebra torsdagkväll!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby  


Av anaby - 21 november 2013 16:45


Sedan satte jag igång och leta papper....försäkringspapper angående Olycksfalls försäkringar och Hemförsäkringar. Vi tror nämligen att vi är "dubbelförsäkrade" och det är ju onödigt!! Jag har Hemförsäkring och Olycksfallsförsäkring och Grupplivförsäkring som Facket betalar via min fackavgift på jobbet....visade det sig  Min man ska också ha en Hemförsäkring och Olycksfalls försäkring och Grupplivförsäkring via sitt fack. Sedan har vi ytterligare en Hemförsäkring via Länsförsäkringar....tror INTE att vi behöver 3 st hemförsäkringar 

Sedan jag har sagt upp vår "fasta telefon" idag. Egentligen hade vi tänkt göra det redan för några år sedan men skaffade då istället IP-telefon med lägre abonnemangsavgift. Men som lägget är nu använder vi alla 4 mest våra mobiler. Så nu tog vi ett beslut att säga upp den "fasta telefonen". Det känns faktiskt riktigt bra!!
Vi har även sagt upp "Filmkanalerna" på Comhem. De kostar grymt mycket varje månad!! Nu ska vi istället skaffa Viaplay eller Netflix. Vi har inte bestämt vilken men någon av dem blir det....och då blir månadskostnaden 79 kr istället för 798 kr som vi har haft tidigare med allt på Comhem  

Ibland kan det vara bra att gå igenom VAD man har och prioritera VAD som är viktigt och VAD man kan ta bort!! För egen del kommer jag INTE att fortsätta prenumerera på varken Ridsport eller Hästmagazinet. Jag läser på deras hemsidor VARJE dag och tycker att det räcker i dagsläget.  Jag kommer istället att ta en prenumeration på Horse1....TV-kanalen. Den kostar 49 kr i månaden  

Vi räknar med att kunna minska vår månadskostnad med några 1000-lappar när vi är klar med prioriteringen kring VAD vi ska ha kvar under nästa år  Det känns jättebra!!!

Efter alla samtal blev det dags att gå ner till stallet och rida på T och det kändes skönt vill jag lova  Idag var första dagen under hösten som jag hade vinterridstövlar (Granninge), vinterjacka, mössa och handskar  Det var kring -7 grader så idag behövdes det verkligen!!!

På med utrustningen och upp på hästryggen och iväg!!

Jag hade tänkt mig den kortare ridturen idag men det blev det längre rundan...samma som igår... då T var lite stökig idag   En hel del trav för att lugna ner "Herr´n" och till slut lyssnade han riktigt bra  Vi skrittade av och  gick sedan hem till vindskyddet. T fick mat, magneter och gröngröt. Medans jag trampade ner höet i stora höhäcken, mockade och fyllde på vatten. När det var klart gick jag hem för att börja rulla ut elkabeln till vinterhagen. Det gick otroligt mycket smidigare än jag hade trott så jag blev klar ganska fort  

Rullade först ut hela elkabeln...sedan gick jag och hämtade brädan som jag gjort iordning där jag fäster elkablen i klammer på brädan....där spåret är. Och när den satt där den skulle så att säga. Gick jag hem för att hämta buntband och fästa elkablen med på stolparna. Har lagt elkablen längs stolparna på paddocken och sommarhagen. Och sist men inte minst satte jag ihop elbanden med elkablen. Så nu är det bara kvar att koppla på strömmen till vinterhagen. Just nu är det sommarkablen som sitter på elaggregatet. L-O får hjälpa mig att fixa det under helgen. Men nu eller idag är allt kring vinterhagen klar!!! DET KÄNNS FANTASTISKT BRA  

Jag har varit lite rädd och orolig att kroppen inte skulle orka med allt men det har den gjort....eller jag känner ju av det i kroppen men jag är INTE helt slut!! Det är skillnad på att vara trött och sliten och helt slut i kroppen  Tror att det beror på att jag har delat upp jobbet på flera dagar istället för att göra allt på en och samma dag. Det funkar tyvärr inte för mig även om det är skönt att göra bort allt på samma dag. Värktabletterna jag tog igår har hjälpt mig idag. Så det blir värktabletter i  några dagar nu framöver!! Sedan är jag nog på banan igen...hoppas jag  

Jag pratade även med pappa om att skotta bort dyngstacken i helgen och rulla in en ny höbal. Om vi skottar bort dyngstacken nu så ryms hela vinterns skit där och det underlättar otroligt mycket för mig både när jag mockar och när vi ska tömma dyngstacken under tak vid stallet. Det blir mer jobb!! Som jag har nu är det helt underbart att "bara" gå runt hörnet och tömma och sedan kunna använda traktorn när vi skottar bort allt  Det blir nog inte bättre än så känns det som  Så snart...väldigt snart....är den sista tunga posten gjord!!!

Nu sitter jag under min helt underbara värmefilt och ruggar och försöker få upp kroppstempen  Det tar nog någon vecka innan kroppen har vant sig vid kylan...tror jag  

Ska bara skjutsa sonen på en stund och sedan blir det middag!!

Förhoppningsvis orkar jag med lite röjning nere i källaren ikväll!! Hade ju varit skönt att få lite mer gjort där nere!!
Ha en fortsatt jättebra torsdagkväll!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby  

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6 7 8 9 10
11 12 13 14 15
16
17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< November 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards