anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg den 24 november 2013

Av anaby - 24 november 2013 19:22

Jag har tur i år..jag är ledig 2 veckor innan jul och sedan jobbar jag min "Hellweek" julveckan. Hur kan det vara bra så undrar ni?? Jo, jag jobbar söndag och måndagnatt....och julafton är på tisdag...det innebär att jag "går av" på julafton och sedan är ledig i 2 nätter  HÄRLIGT!! Sedan jobbar jag 3 nätter och är ledig nyårsafton och hela den veckan  Så det känns helt ok om jag ska vara ärlig!! Jag jobbar men får ändå vara hemma och ledig med familjen före och efter jul  Jag har som tradition nu att rida direkt jag kommer hem på julaftonsmorgonen  Jag brukar i bästa fall träffa på 1-2 personer de sista 200 metrarna till stallet. HELT OK RIDTUR DÅ KÄNNS DET SOM!! Sedan sover jag ca 3-4 timmar fram till kl.14.00...stiger upp och tar en dusch och ser på Kalle Anka och sedan är det dags att träffa släkt och familj inför middagen  Gissa en halv gång om jag brukar sova gott på julaftonsnatten...japp  


Jag har slutat köpa julklappar till andra också. Istället så bakar jag 4-5 olika sorter och ger bort och det har jag gjort i 15 års tid. Nu för tiden är det bara 2-3 st men jag har haft så många som 8-9 st när det var som mest  Så året bak kommer att gå i en grisblink  

Julgran och annat pynt då??

Julgran har vi slutat ta fram. Eller vi har inte haft någon framme sedan i skaffade Peppis för snart 6 år sedan. Vi har istället utebelysning och annan belysning i form av slingor och figurer på altanen. Julgradiner och lite annat pyssel så klart för att få julstämning. Men det är mycket mindre nu mot för tidigare när barnen var små!!

Jag ska sätta igång direkt jag går av på onsdag med att byta till julgardiner och börja fixa med belysningen så att det klart till helgen när jag börjar jobba igen.

Tja, det är väl på ett ungefär hur julen funkar hos oss  

HUR GÖR NI ANDRA I JULTIDER??


Mvh anaby  

Av anaby - 24 november 2013 18:33

Jag har dolat på lite här hemma både med tvätt och annat och i mitt nattsovrum. Ska försöka ta tag i lite pappersjobb lite senare i veckan. Otroligt tråkigt men så skönt när det är gjort!!!

Har även varit iväg till ICA och handlat morötter, hårdbröd och olja...till T och kaninen....och det nödvändigaste till oss andra i familjen.  Sedan hem och byta till ridkläder och ta en prommis ner till stallet för att rida T   Planen idag var att skrittjobba och ha lite "hjärngympa" med "Herr´n"  Kan säga att han var som en kanonkula när jag satte mig upp på ryggen  Han stegrade och hoppade och for...trots endast 1 dags vila...igår  Hmmm!!!

Skrittade till åkern och när jag hade stängt och hoppat upp igen började jag skritta runt hela åkern. Efter 2 varv började T lugna ner sig och slappna av allt eftersom och till slut kunde jag sitta på lång tygel och bara använda rösten och kroppen för att göra halt eller sakta ner tempot  Skam den som ger sig heter det väl  Efter 4 + 4 varv på hela åkern blev det då dags för "hjärngympan".....öppna...sluta...skänkelvikning....framdelsvän

dning...bakdelsvändning...halt...rygga...tja, det var det vi tränade på idag. Jag hade tagit på mig sporrarna för att få bättre respons och jag kan nog säga att han kändes jättefin och var väldigt lyhörd  HÄRLIGT!!!

Sedan tog vi en prommis hem från åkern. Orkade inte hoppa upp igen efter jag hade stängt efter oss. Och när vi landade inne i vindskyddet igen ringde L-O för att fråga om han kunde komma ner och byta ut sömmen?? Japp!!! Jag skulle bara ta av tränset och på med grimman...sedan var vi klara 

Jag  började fylla på hö i höhäckarna...det blev 4 + 1 sammanlagt. Passade på att kratta bort det sista lilla höet vid stora höhäcken. Men T hade varit duktig och ätit upp nästa allt  DUKTIG HÄST!!!

Han hade även bajsat x flera där vi tömde dygnstacken igår. Tror att det var 5 högar!!

Och sist men inte minst blev det dags att mocka. Tur att jag hade pannlampan...T vill gärna också stå inne i vindskyddet samtidigt som jag mockar  Även om jag har en lampa i taket så skymmer T den lite beroende på HUR han står inne i vindskyddet. Då är det perfekt med en pannlampa så att man ser VAD man ska ta ut 
 

 Sedan har jag packat matsäcken och sitter just nu och ser på film från Netflix. Vi ska prova Viaplay innan vi bestämmer oss för vilken vi tar!!  Blir nog bra det där!!

Nej, nu ska jag dricka lite te och chilla i soffan en stund tills det blir dags att åka och jobba!! Jag har 3 nätter framför mig men det känns helt ok...jag är förberedd på det så att säga  

Ha en fortsatt jättebra söndag och glöm inte bort Bron på 1:an kl.21.00 Jag spelar in och ska se imorgon!!

Chilla lugnt  

Mvh anaby  

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6 7 8 9 10
11 12 13 14 15
16
17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< November 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards