anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Direktlänk till inlägg 12 februari 2011

Vad för typ av utrustning man väljer att köpa??

Av anaby - 12 februari 2011 20:12

Det brukar alltid finnas "trådar" och "forum" där det diskuteras både hett och vilt om VAD man ska köpa för typ av utrustning och annat som hör till hästen.

Det är ju självklart att om man har föräldrar som har MYCKET pengar och kan betala både häst och annat som hör till...är det lätt att säga att man ska köpa de dyraste märkena och specialbeställa allt!!! Men för det flesta ser verkligheten helt annorlunda ut  

Jag kan berätta att för egen del har jag INTE haft föräldrar som har köpt ditt och datt till mig....eller haft tid, möjlighet  att skjutsa mig på tävlingar eller träningar innan jag fick mitt körkort.

Innan jag fick mitt körkort "hyrde" jag in mig i en lastbil där min häst åkte...sedan åkte vi ryttare i en eller flera bilar till diverse tävlingar...och sedan bodde vi många på liten yta. Inga hotell eller liknande där inte...Men ingen klagade vilken sammanhålling vi hade på den tiden  Såna var mina förutsättningar för att jag skulle kunna tävla på -80 talet  

 Jag började tävla 1983. From 1986 när jag fick mitt körkort fick jag låna mamma och pappas bil och min morbrors hästransport. Utan det hade det INTE varit möjligt för mig att tävla...Så jag sänder ett STORT tack och bock till dem som gjorde det möjligt för mig att fortsätta tävla efter min juniortid  

Lyckan var förstås mycket stor för mig när jag ÄNTLIGEN 1991 hade råd att  köpa min egen transport  En dalavagn som jag fortfarande har kvar. Dock är "hon" renoverad i omgångar och är idag nästan i topptrim för att användas till Tabasco och mina framtida utflykter  

Min utrustning då??

Jag har sedan 1982 beställt diverse utrustning från Börjes. Handlar även på Hööks....Horze....Exklusiv...lokala hästsportaffärer och annat.

För egen del så köper jag det jag vill ha, trivs med, har råd med och fyller funktionen för mig och min häst  

Sadlar då??

För min del har jag mest handlat begagnade kvalitetsmärken till mycket bra pris   Jag har köpt 2 sadlar helt nya....den billiga bomlösa från Hööks (som jag sålde sommaren 2010) och T6:an också från Hööks. Sedan är det bara begagnade sadlar jag har köpt till mycket bra priser  Och varit jättenöjd!! Passier är märket som ligger närmast hjärtat för mig  

Däremot så kan jag ju ärligt säga att OM jag hade 50 000 kr över så hade jag nog också specialbeställt både en och annan Amerigo eller liknade sadel  ...

Men tyvärr ser ofta INTE verkligenhet ut så...inte för mig i allafall...och då får man helt enkelt göra det bästa av den förutsättningen man istället har     

Jag tycker att det är JÄTTEBRA med billiga kopior på dyrare märken som gör att även en "vanlig dödlig" har råd att köpa finare schabrak, täcken och annat till vettigt pris  

Det dyraste tränset jag köpt är Artemis från Höök för 749 kr....ett broderat schabrak med luva från Exklusiv för 449 kr!! Vardagsmat för det flesta andra men enligt mig ganska mycket pengar   Vanligtvis ligger mina tränsköp på 150-500 kr och schabraken på 99-300 kr.

Det här är vad jag tycker och som bekant så är smaken som baken....dvs delad   Och det är väl tur för det innebär att det finns utrustning att köpa för de flesta hästintresserade  

Nej, nu måste jag åka till jobbet!! Ha de jättebra!!!

Mvh anaby  

 
 
Kerstin

Kerstin

12 februari 2011 23:01

Bra skrivet!!
Tror att vi som är i samma årskull och haft ungefär samma uppväxt har ett annat tänk. Är väl samma med bilar, kläder, inredning mm man kanske inte har råd att köpa "orginalet" utan får nöja sig med en "kopia" oftas är ju funktionen detsamma, största skillnaden är väl att man inte gråter lika mkt om det blir förstört på ngt vis. ;)

http://stallrosen.bloggplatsen.se

anaby

12 februari 2011 23:42

Tror också att vi som kommer från samma årskull har ett annat tänk;) Kopiorna idag är oftast riktigt bra kvalitet på:) Som tur är!!!

Jag har hellre fler antal träns, schabrak och annat som är lite billigare...än endast 1 dyr!!

Mvh Anna & Tabasco:)

 
Camilla

Camilla

12 februari 2011 23:03

När jag var yngre och red på ridskola, tre år i högstadiet, så ville jag så gärna ha en egen ponny. Men fick ingen. Cyklade och senare åkte jag moped till stallet 4 km varje dag, var skötare på en ponny där.
Slutade rida pga. psykiska problem sedan. Men tog upp det efter gymnasiet. Först en medryttarhäst jag red gratis i ett år, men hon kastade av mig hela tiden. Hittade en annan häst jag var halvfodervärd och helfodervärd på en del av tiden på i tre år. Mamma och pappa hjälpte mig med kostnaderna för jag var sjukskriven. De perioder jag inte klarade av att åka buss, panikångest, så skjutsade de mig. Otroligt tacksam för det, utan häst mår jag ännu sämre.

Men nu är jag rätt bortskämd, mamma och pappa köpte en häst till mig i somras och all nödvändig utrustning. Hjälper mig med halva kostnaden varje månad eftersom jag inte har råd annars pga. sjukskrivning.
Har en billog sadel, 2,8k, en billig sele för samma pris och en billig vagn. Hästen var också billig. Köper inte mycket onödig utrustning, men det jag köper är billigt. Dyraste jag köpt senaste tiden är ett par handskar tat köra med, 400 kr. Mycket pengar för mig, men bra kvalitet och helt underbart sköna och varma.

Men försöker vara snål, men blir ibland onödiga saker.

Men framför allt är jag så otroligt tacksam över att mina föräldrar skämmer bort sin 23-åriga dotter med en egen häst. Men de vet att jag nog inte skulle finnas utan honom, så är nog värt det ändå..

http://parellikusken.blogg.se

anaby

12 februari 2011 23:49

Jag får otroligt mycket hjälp med foderhantering (stora hösilagebalar) till min häst av både pappa och min man:) Är så tacksam att de vill hjälpa till. Går så mycket enklare och snabbare med hjälp av en traktor;) Hi hi!!Som du säger så mår man så mycket bättre att umgås med sin häst!! Kan in nuläget inte tänka mig ett liv utan häst.

Finns massor av fin och bra utrustning av bra märken begagnade att få tag på!! Som tur är för oss som inte har råd med det dyraste!!

Min häst var också otroligt billig i inköp!!Men värd sin vikt i guld för mig:D Eller rättare sagt "värd varenda krona";)

Mvh Anna & Tabasco:)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av anaby - 8 mars 2022 09:41

Halloojjjsan igen! Det känns skönt att vara frisk och komma igång i det vanliga gängorna igen. Har börjat rida igen och det känns otroligt bra          Har fått några nya hästmassagekunder under veckan. Det blir både spännande och intressant at...

Av anaby - 4 mars 2022 20:50

Halloojjsan allihopa! Både jag och min man har haft Covid i veckan. Vi har som tur var fått en lindrig varitant och vi är tacksamma att vi fick Covid nu istället för från början för 2 år sedan när många var allvarligt sjuka. Jag har inte fått åka...

Av anaby - 23 februari 2022 13:48


    Vi gifte oss 22/2 2022   Önskar alla en fortsatt fin dag och kram på er  Mvh Anna   ...

Av anaby - 15 februari 2022 00:40

Halloojsan igen!  Här är det ganska högt tempo   Jag håller på att komma igång med företaget. Bla så håller jag på att sy veteryggvärmare till häst, vetebettvärmare och veteryggvärmare för människor. Har kommit igång med veteryggvärmare till häst o...

Av anaby - 6 februari 2022 22:33

                  Hallojjjjsan allihopa! Hoppas att ni har haft en bra helg      Vi har haft stalljour i helgen. Det blir var 6e vecka och då har vi hand om stallet och 13 hästar lördagmorgon, lunch, kväll och söndag morgon. Söndag lunch och...

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28
<<< Februari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards