anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg den 15 oktober 2011

Av anaby - 15 oktober 2011 15:31

Idag blev det vila för T. Är för mycket folk ute och går på vägen för att det ska funka och rida där för oss  ...tyvärr...men imorgon em vid middagstid...är vi på G igen med en skrittur

T fick magnetbehandling av bakbenet (2 timmar) och sedan blev det lunch och smörjning av mugg och bakben. Fick bort en del krustor idag med från frambenet där det är mestSakta men säkert så blir det bättre!!!

Måste bara säga att T är helt underbar att hantera just nu  Han tycker inte alls om att få benen lindad...men när jag ska linda bakbenen står han helt lös och som ett ljus tills jag är klar!! Han rör inte en fena  Samma sak när jag smörjer muggen och bakbenet. Han är så himla snäll och tålig min häst   


Sedan har jag  sytt en hel del idag!!! Kom äntligen "till skott" och mätade den blivande rosa halskragen/värmaren som jag tänkt sy till T. Jag gjorde den enklast tänkbara lösningen. Min tanke är att jag ska ta på den när T blivit svettig efter ridning....och lägga den innanför tex ett fleecetäcke eller regntäcke när han står ute. Har enbart sytt dit en kardborre som stängning....

 

Det blir lite som en omlott-lösning. Jag hoppas att det ska funka!! Går snabbt att ta på & av   Kostnad: 10 kr för fleecen på Rusta!! Det fanns fler olika färger  Och ca 15-20 kr för kardborren.


 

Och när jag ändå höll på blev det ett skrittäcke i rosa också  Också det i enklast tänkbara utförande  



   Fleece från Rusta för 10 kr!!! Den här fleecen är ganska tunn. Men det tycker jag är bra till T då han inte är frusen av sig. Ibland skulle jag dock vilja ha ett tunnare täcke på honom när det är riktigt kallt...då kommer det här att funkar riktigt bra Jag har även ett tunnare reflextäcke som jag också kan lägga på honom och ha på honom istället för det rosa fleecetäcket  


 

Kardborren fram.


 

Kardborren "under" fram.


 

Hittade en helt ny svansrem nere i källaren köpt från Börjes...och D-ringar och svart band. Allt väldigt enkelt sytt fast från insidan.


 

Jag sydde även in täckte lite över länden. Förmodligen kommer jag att sy inte lite till...tog det på ett ungefär...Är inga svårigheter att sy in mer sedan om det skulle behövas 


Sedan fortsatte jag att sy....ludd....i olika storlekar   Av teddyn som blev kvar när jag sydde paddarna!!!


 

Jag har 2 likadana förbyglar. Brukade använda den här med fårskinn enbart under tävlingar med Zimé. Är så gott som ny trots att den är 12-13 år gammal!!! Har tidigare sytt blått teddy till den men nu blev den upppiffad med lite brunt istället som matchar paddarna 


 

Avtagbar martingal del om man bara vill ha förbygeln på  



Ett fäste för sadelgjord om man inte har med krok på gjorden. Tidigare...eller för 12-13 år sedan... var det inte så vanligt med en krok..utan många sadelgjordar var utan. Nu är det i princip standard på alla...vilket är jättebra  


 

Jag passade på att sy ett ludd till BIB-martingalen också!!! Får se hur det passar imorgon 


Jag köpte den här på Rusta också...för en billig peng  


   

Hade tänkt göra en sidepull av den. Ska bara kolla upp vart ringarna är nere i källaren och sedan mäta T runt huvudet. Han är ju GANSKA stor  Tänkte göra ett sidepull som man sätter fast i tränset som en nosgrimma...en enkel variant. 

Fortsättning följer på det framöver!!

Och sist men inte minst tog jag en rosa fleecefilt (för 10 kr) som jag delade på och har lagt ovanpå mina 2 sadlar som "sadelöverdrag"  Jag tycker det är lite svårt att hitta tillräckligt stora sadelöverdrag till en bomlös sadel...har då upptäckt att den enklaste lösningen helt enkelt är att ta en fleecefilt eller vilken filt som helst egentligen och bara lägga över sadeln  


När jag sytt klart tog jag, Henrik och en kompis till Henrik...släpvagnen med stolp, järnspett och lite annat och körde ner till stallet. Jag körde in bil + släpvagn in i vinterhagen....T var så klart nyfiken och skulle lukta och titta på ekipaget 

Sedan tog vi "vårt pick & pack" och börjde stolpar de sista stolparna till utbyggnaden av vinterhagen!! Det blev endast 7 stolpar som vi behövde sätta upp idagNu återstår endast att skruva upp resten av isolatorerna...känns fantastiskt bra!! Jo, vi ska gräva ner elkablen också...det måste bli i veckan innan det fryser på igen!!! Tråden sätter jag inte dit förrän sommarhagen är borta.

Nu har jag landat hemma och känner mig väldigt nöjd och glad med dagen  Jag ska rugga upp mig och sedan dricka en tekopp   Jag lovande Henrik att vi skulle äta pizza idag..som tack för hjälpen med hagen  Håller nu på att klura ut VAD jag vill ha för typ av pizza  I-landsproblem 

Ha en fortsatt jättebra lördag em och kväll!!

Chilla lugnt  

Mvh anaby       



Av anaby - 15 oktober 2011 09:52

Jag antar att ni börjar bli rätt så less på mig och "mitt rosa"  

Nu är det absolut sista hästgrejerna i rosa beställt och snart inköpt....skickas på måndag   Det blev 2 rosa höpåsar och rosa reflexer i form av ett hästhuvud    Reflexen har jag redan hemma men höpåsarna är jag väldigt intresserad av att se hur de ser ut!! Det blir fina påsar att använda till hästutrustningen att bära till & från vindskyddet  

Mvh anaby just nu under oktobermånad med rosa-mani  

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6
7
8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards