anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg den 27 oktober 2011

Av anaby - 27 oktober 2011 17:21

Tog mig ner till stallet INNAN det började regna!! Tack för det!! Hi hi!!

Jag provade att ta några kort för att se hur det blev...och det blev nog ganska ok tycker jag 

Här kommer dagens skörd!!


 


Tabascos 1:a utan dörr...eller "villa-viller-kulla" som jag gärna kallar det  



Termobaren med "blomlådan" som är fastskruvad i vindskyddet så att T inte ska kunna kasta runt med den  


 


Elkabeln väl gömd bakom träskivorna som är fastskruvade  Så att han INTE kommer åt dem heller!!


   


Här ser man plankan som jag la under igår för att "rikta upp" Termobaren!! Det blev helt ok  



Inne i vindskyddet. Till vänster "hö-bar" ....


 


Till höger "chill & sovhörn"   




   


Hörnet syns lite bättre här!!



Jag provade att ta en panorma bild till på vinterhagen. Här syns ungefär halva hagen. Lite konstig bild men man ser på ett ungefär hur det ser ut  



   


Här är grindöppningen mellan sommar & vinterhagen som för tillfället är stängd.


 


Stolpen till vänster är upphägning för grindstolpen när hagarna är sammanslagna  



Hemgjorda gångjärn på stora haggrinden  


   


Ett stycke "ler-inpackad-mammut"   Dock ser jag det positivt att han rullar sig för det borde innebära att han trivs i sin hage  







Ser inte så farligt ut!! Han brukar se VÄRRE ut!!!


   


När det har torkat går det riktigt bra att borsta bort med Magic Brush  Som tur är!! Hi hi!!


När stallet var klart gick jag hem för att städa i källaren!! Har hunnit halvvägs  och ska fortsätta efter middagen. 


Den här synen mötte mig när jag tittade ut genom fönstret imorse!!!


 

Kortet är tagit genom fönstret. Det sitter en himla massa fåglar på taket på pappas maskinhall!!!

Har ingen aning om vad det är för fåglar och VARFÖR de sitter där  Men många är det!!

Nu är det dags att fixa middagen!!

Ha en fortsatt jättebra torsdagkväll!!

Chilla lugnt  

Mvh anaby  

Av anaby - 27 oktober 2011 16:34

Om jag inte minns fel så köpte jag min första magnet i maj 2008. Det blev en nackmagnet till T.

Varför valde jag att prova med magneter på min häst??

T hade en hel del spänningar pga det han varit med om under träning som travhäst. När den obefintliga karriären som travhäst var avklarad...hamnade han hos Kerstin  Som med största säkerhet "räddade livet" på honom!!! Och efter  Kerstin fick hem honom provade hon att använda en nackmagnet på honom...vilket han svarade väldigt bra på  När jag hade funderat på att ev. köpa magneter pratade jag med Kerstin om det och hon tyckte att jag kunde prova och se..vad som hände???? Vilket jag också gjorde 


Det magneterna gör är att ÖKA GENOMBLÖDNINGEN I MUSKLERNA så att kroppen slappnar av och kroppen själv börjar jobba.  Jag använder alltid nackmagneten på magen vid mens!! Skulle inte orka med en dag utan den  Har jag spänning i nacken tar jag "på mig" nackmagneten i några timmar!! SUVERÄNT!!!


   


Jag kan säga att jag har en egen nackmagnet och T har en egen 


   


För att jag ska slippa använda den som är full i hästhår  Hi hi!!


Efter sommaren 2008 funderade jag på att utöka "magnetsamligen" med benmagneter och ev. ett magnettäcke till T. Magnettäcket kostar en hel del pengar!!! Men det gör även veterinär besök 

Sagt och gjort så beställdes både benmagneter och ett magnettäcke 


 


Elastiska benmagneter. Lätta att ta på men tyvärr också lätta för T att ta av  Trots det är de mina favoritbenmagneter  



Den här heter bara benmagnet....och är stabilare och en större magnet på.


       


Jag har 2 st täcken.


 


Ett i bävernylon som jag använder på vintern.


   

Magmagneten som jag också har använt till T:s ben nu när han fick sin galla. Och den har också använts till att behandla bort en svullnad på ryggen...med hjälp av en elastisk täckgjord. För att få magneten att ligga på plats 


 


 


Framsidan.


   

Undersidan...den sidan som ligger mot hästen.


Jag har även ett "flug-magnet-täcke" med avtagbara magneter  Det är underbart på sommaren när det är varmt ute och även när man har en häst som rullar sig MYCKET...då vill man gärna kunna tvätta täcket i maskinen 

Jag har sytt fast magneterna själv på ett flugtäcke jag hade hemma. "Gör det själv- Magnet kitet" finns att köpa på Uncab till bra pris  


 


På varje svartkardborre band sitter det 1 st magnet...förutom det långa kardborre bandet som går neråt...där sitter det 2 magneter. Det innebär att på det här täcket sitter det sammanlagt 12 magneter.


   

Här är ett kort på T med "flug-magnet-täcket", elastiska benmagneter bak, "vanliga" benmagneter fram och nackmagnet på grimman.


Från början när man börjar behandla med magneter är det max 5 minuter som gäller!! Man måste vänja in kroppen med korta stunder från början. När jag behandlar T i dagsläget blir det mellan 1-2 timmar. Oftast 1 timme och EFTER ridning.


Det finns även ett magnetschabrak som man kan använda vid ridning. Det har också funkat jättebra på T 


   


Här sitter magneterna som synes 1 fram på varje sida och 1 bak upp vid ryggen också på varje sida 


Jag har fått otroligt mycket och stor hjälpa av Gunnar på Uncab!! Det går alltid att maila till honom och beskriva problemen man har så får man alltid en lösning  Det finns även mycket info om magneter på hemsidan bla kan man gå in på hemsidan och sedan vidare till Magnetprodukter och sedan vidare till Praktikfall magnet häst..så går det att läsa om flera hästar som det har funkat bra på med magnettäcke :


www.uncab.se


Sedan finns även www.magnethealth.se där det också finns info om magneter!!! Där finns info om flera studier de har gjort med magneter. VÄLDIGT INTRESSANT ATT LÄSA!!!


Jag ska även tillägga att från början stog T med magnettäcke när han blev skodd...för att få honom att slappna av ordentligt. Det funkade jättebra!!!!


För egen del med min häst är jag övertygad om att jag har sluppit åka in till veterinären för att jag har behandlat honom i förebyggande syfte vid både lugnare ridturer och hårdare. Självklart har han INTE alla magneter på sig om vi bara har skrittat....Jag använder väldigt sällan liniment på min häst. Jag tar på benmagneterna istället  Enda gången jag använder liniment är efter hoppträning och det är endast för att vi kommer hem så sent på kvällen eller nästan natt....att det inte finns tid att magnetbehandla honom Då får han sin magnetbehandling på morgonen efter istället  


Det finns dokumenterat på bägge hemsidorna ovan om både senskador och inflammationer i leder som återhämtat sig väldigt väl med hjälp av magneter. Sedan beror det självklart på HUR bra hästen svarar på magneter!! Vissa bättre och vissa sämre som med allt annat. Man får prova sig fram  


Hoppas att ni blev lite klokare annars är det bara att fråga på igen så svarar jag  


Mvh anaby  



Av anaby - 27 oktober 2011 08:45

Jag vaknade just "till liv" för dagen efter en mycket god natt sömn  Det regnar ute precis som väderleken förutspådde!! Men idag gör det inget för min del att det regnar  ....då T ska vila och jag städa i källaren 

Igår hade jag och min kära man filmkväll  Det var riktigt mysigt och trevligt  För mig som är TV-serie nörd innebar det att jag fick spela in massor för att se senare under veckan Det gjorde jag så gärna!! Tur att det är helt självförvållat att man ska se på och följa ALLA möjliga TV-serier   Hi hi!!   

Jag ska också berätta att L-O provsmakade på min choklad-nöt-tranbärs musli och blev helt SÅLD på den!!! Nu ska vi kolla upp vart den säljs billigast (ICA:s egna) och "hamstra" hem några paket...så att vi alltid har hemma  

Efter frukost och TV ska jag gå ner till T och fixa klart honom 


 

Det känns otroligt skönt att jag fyllde på både hö i höhäckarna och halm i vindskyddet IGÅR när det var fint väder  Nu blir det att städa & röja nere i källaren och tvätta en hel del. Ska bli otroligt  skönt när det är gjort!!!!

Då vädret är så pass ruggigt idag tar jag kort på Termobaren och halmen imorgon istället. Brukar bli så mörka kort och dåliga kort såna här dagar  

Nej, nu måste jag lägga på en rem med frukosten!!

Hoppas att ni har bättre väder där ni bor och att dagen blir riktigt, riktigt bra!!!!

Ha de så länge!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby  

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6
7
8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards