anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg den 24 oktober 2011

Av anaby - 24 oktober 2011 17:23

När jag kom fram till Apoteket hade de tyvärr INTE penicillinsalvan hemma   De hade varit snälla och beställt den så fort de fick in receptet så imorgon fm kan jag hämta det 

Hem och packa det jag skulle ha med mig ner till stallet. Det blev 2 IKEA-kassar som jag lastade på skottkärran när jag gick ner  Kan säga att en och annan tittade på mig när jag kom med skottkärran full med grejer på vägen 

Börjde med att ta av jodopaxomslaget och då såg såret ut så här:

 


Mesta svullnaden är där såren är. Jag börjar mer och mer tro att han har trampat sig själv då det endast är sår på vänster sidan och i mitten....Ser allafall rätt så bra ut idag!!! Eftersom penicillinsalvan inte kom idag sprayade jag med "blåspray" igen och smorde med Aloe Vera.

Sedan packade jag upp utrustningen i skrubben och tog ut det jag behövde till ridturen.

T hade ställt sig i solen och chillade där  Kan säga att han stog och sov hela tiden när jag borstade och lindade benen  Det är ju bra att hästen kan chilla och bara slappna av emellanåt...och njuta av det fina vädret 

På med resten och sedan tog jag några kort på "Herr´n" 


 


Sadeln ser jätteliten ut här  Men den är 17 tum!!! T är ju rätt så stor  och jag sitter inte i sadeln  


 


Underbara Sensation Ride G:4  Förutom T är det här det bästa köpet jag gjort på utrustning!!!


     

Favoritkortet för dagen  Rambo Micklem träns och blingat Kyro pannband  


Sedan skrittade vi till kyrkan tur & retur  Lite snubblig men det är första gången jag rider med lindor på frambenen...så jag tror att det kan bero på det  Annars var han väldigt lugn och fin 

När vi vände vid "klätter-backen" provade jag att trava lite!!!! Kände ingen hälta eller ojämnhet  Pust!! Det kändes väldigt skönt!!! Travade ca 100 meter och red lätt. Inga problem att sakta av...han var lugn hela tiden 

Provade att trava en gång till när jag satt ner lite också för att känna lite MER om hur steget kändes dock ställde jag inga som helst krav utan endast trav. Allt kändes ok och han var så himla lugn  Underbara häst!!!


Som vanligt har vi fått en del kommentarer om vår "rosa outfit"  Hi hi!!

En kvinna sa när jag red förbi: Oj, vad hästen var stylad!!!

En annan tyckte att T var så fin i rosa!!! När jag förklarade att det var pga Rosa bandet...blev det tummen upp 

Folk är så härliga när jag förklarar att det är för Rosa bandet!! Då går det upp ett ljus      


Jag hade min cerisa jacka idag  aningens fel rosafärg men, men det berodde mest pga av att det är en softchelljacka som är fodrad och ordentligt varm  


Kan säga att i vanliga fall vid den här tidpunkten på året brukar jag rida i mina graningeridstövlar inte jodphurs och shortchaps!!! Det är grymt varmt och bra väder för att vara här uppe i Norr Har mina blå "jättesköna" ridbyxor som jag köpte på ÖB för 74 kr på REA  Tycker ju om rutigt och helst i blått eller brunt  


       

Det verkar vara svårt att få ett bra kort på de rosa benlindorna  De ser mer vita ut  


Väl hemma fick T lunch och magnetbehandling medans jag jobbade med att tvätta muggen med hexocil. Det gick över förväntan och nu är det INTE mycket kvar på frambenet där det är värst!!! Känns riktigt bra  Smorde in det som skulle smörjas och lämnade sedan en mycket nöjd T   som tuggade hö från stora höhäcken som snart är tom  och ska fyllas på imorgon  


 

Det röda huset med svart tak som syns längst upp till höger..där bor vi!!!! Jag har 250 meter "fågelvägen" om jag går genom sommarhagen... till T:s vinterhage och vindskydd 


Medans T åt och mådde gott i solen gick jag hem för att byta till gummistövlar och sedan var det bara att sätta igång att "ta in elbandet" i sommarhagen 

Min underbara "hjälpreda" som L-O har byggt är ett MÅSTE för att allt ska flyta på bra. En skottkärra är inte heller helt fel...för att slippa bära på allt  Och sist men inte minst är det bra om man har en stor "trådrulle" att linda upp tråden på  


 


"Hjälpredan" ihopfälld och lastad på skottkärran  och en liten trådrulle....



Utfälld och redo att användas  Man får snurra på trådrullen "för hand". När man får in tekniken efter ett tag brukar det går riktigt bra. Då snurrar den 3-4 varv i taget  Jag drar alltid fram lite elband först innan jag börjar snurra trådrullen annars blir det för tungt att snurra...men det går faktiskt bra...allt man kan göra själv utan att jobba ihjäl sig är ett stort + tycker jag  Det får ta den tid det tar helt enkelt   


Idag tog det ca 2,5 timmar att fixa med hagen. Men under dessa timmar har  jag har även hunnit med att  "sätta om" ingången - nu vid vägen - till den inhägnade delen på åkern..hämtat hem bommar och kavalettistöd som låg på åkern....plockat in vattentunnor, hink och krubba.....ställt bort bildäcken som vattenhinken och krubban stog i....dragit upp stolparna som står mot transporterna för att underlätta för pappa vid snöskottning....plockat fram Termobaren och tvättat ur den....tvättat ur 2 vattentunnor, 2 hinkar och 1 krubba som är redo att "ställas undan" nere i källaren....hängt upp T:s regntäcke på tork....slängt in en ny tvättmaskin med hästgrejer....röjt lite "hjälpligt" nere i källaren blir mer av det imorgon och på onsdag!!! Pust!!! Det var nog allt för idag 

Jag är jättenöjd och glad att jag faktiskt orkade med att göra allt ovanstående idag!! Det innebär att imorgon kan jag lägga all tid på att "göra klart" nya vinterhagen  DET KÄNNS FANTASTISKT BRA OCH LITE LYXIGT 

Ikväll ska vi installera Termobaren  Tja, jag kan bara säga att jag är jättenöjd med dagen och jag kommer garanterat att sova gott inatt      

Idag blir det rester till middag från igår. Gör inte så mycket då det var älgstek, rotsaksgratäng och fusk-bea-sås 

Ska lägga ut lite recept under veckan på lite av varje!!!! Men det blir lite senare i veckan när det mesta kring hagarna är klart...då kan jag koncentera mig på annat 

Nej, nu kommer snart L-O hem från prommis med hundarna!! Jag ska ställa fram middagen så att vi kan värma i micron!!


Ha en jättebra fortsatt måndagkväll!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby   

    

 

Av anaby - 24 oktober 2011 09:47

Jag packade bilen med diverse grejer och åkte ner till stallet strax före 08.00 för att kolla HUR "sår-benet" såg ut?? När jag kom ner såg det ut som igår...vilket kändes väldigt bra   Dock finns ju en oro att det ändå ska bli inflammerat  pga leran som finns i hagen...Så jag ringde min veterinär och fick penicillinsalva utskrivet 

Har sedan lagt ett jodopaxomslag (det sista) så att såret är helt rent när jag börja behandla med penicillinsalvan senare idag. Lindade bakbenet med magneten. Tvättade muggen REJÄLT idag...T var INTE glad på mig  Men det känns som om jag fick bort MYCKET av krustorna nu!!! ÄNTLIGEN!!! Har smörjt med salicylsyrevaselin för att förhoppningsvis får bort de sista krustorna senare idag 

När jag ändå var nere i stallet passade jag på att mocka, fylla på med 2 torvmixsäckar inne i vindskyddet, byta vatten och packa 5 stora sopsäckar med hö så att det finns klart till nästa "påfylling" om några dagar  Tycker om att det finns klart hö när jag ska fylla på så att jag inte ska stå och packa dem samma dag 

Packade sedan ur bilen....tog nämligen med "blomlådan" och de stora 25 liters vattendunkarna. Hade tänkt sätta igång Termobaren senare ikväll  Är så pass kallt ute nattetid att nu känns det som om det är dags!!

Nu har jag landat hemma och ska bara äta lite frukost och sedan bege mig till Apoteket. Sedan blir det stallet igen  

Ska ta med mig skottkärran ner så jag ska packa iordning några IKEA-kassar med utrustning och ställa i skottkärran...då behöver jag inte bilen den här gången  

Det blir en skrittur till kyrkan med T och sedan har jag tänkt "rulla in" eller plocka ner... elbandet till sommarhagen. L-O har byggt en väldigt bra "medhjälpare" som man rullar in tråden med på stora "trådrullar". Vilken skillnad det gör!!! Helt underbart att det går så lätt när man ska både rulla ut och ta in elbandet. När jag rullar ut elbandet MÅSTE man vara 2 men när jag rullar in det för vintern går det bra att vara ensam  Det gäller att vara lite påhittig  

Planen är sedan att skruva fast de sista isolatorerna till NYA vinterhagen imorgon och sätta upp det breda elbandet. Sedan är bägge hagarna klara fast på olika sätt  

Nej, nu ska jag äta lite och sedan åka iväg till Apoteket så att jag kommer hem och kan rida!!!

Ha en fortsatt jättebra dag!!

Chilla lugnt  

Mvh anaby  

     

Av anaby - 24 oktober 2011 09:45

Vi fortsätter med ridhusbesök nr 5 och datumet är 2009-12-15.

Den här gången är det som vanligt trav & galopp 

Men jag bjuder även på en kort filmsnutt när T får syn på en bom på marken....som är väldigt skräckinjagande  Det är inte lätt när man knappt har sett en bom i hela sitt liv  Vi tar oss till slut över i både skritt och trav 


     

 Och sedan kommer den läskiga bommen 



   

Mvh anaby  

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6
7
8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards