anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Direktlänk till inlägg 19 november 2011

Skottat skit;) och provat reflexhuvan:)

Av anaby - 19 november 2011 15:05

Idag tog jag det lugnt på fm. Hade tänkt rida efter lunch. Men fick tyvärr ställa in det till förmån för att "skotta skit" från vinterhagen istället   Ringde pappa vid 12.00-tiden för att kolla om han hade tid och möjlighet att hjälpa mig att skotta bort "skiten"  med traktorn idag på em så att jag hann rida först?? Nej, det fick bli på en gång!!! Då han skulle hjälpa Eva & Björn sedan.

Man kan inte få allt som man vill utan ibland får man ju som bekant prioritera 

Ridningen får bli imorgon istället  Eftersom jag planerar rida T i hagen med bettlöst så kan jag rida vilken tid jag vill under dagen   Lutar åt att det blir på dagen. Det är framför allt lättare att ta kort då  

 Var bara att ta sitt pick & pack med sig ner till stallet och gå ner direkt  Tog in T i boxen på en gång. Hann med att tvätta muggen med Hexocil innan pappa kom ner med traktorn!! Pust!! 

Hjälpte sedan till att skotta och kratta fram skiten som åkte iväg från traktorskopan. Fick använda både grep och spade till att skotta det sista!! Himla skönt att det är gjort nu  

Det blev 4 traktorskopor med skit...och nu är det kliniskt rent efter jag krattat ordentligt Känns jättebra att ha fått bort det nu innan snön kommer!!! Sedan fick jag vänta med att ta ut T tills pappa var klar med allting "annat" som skulle bort utanför stallet från baksidan. 

Idag var det hårt i marken kan jag säga. Dock perfekt att köra med traktorn inne i hagen då det inte blev ett märke av hjulen!!! Vi passade även på att ta bort den "dåliga & mögliga" halmbalen som stått utanför hagen i några veckor. Nu ser det jättefint ut på baksidan vid T:s hage Skönt  



När pappa hade åkt sköljde jag bort Hexocilen, torkade och smorde med vaselin. Det ska få verka in några timmar så tar jag bilen ner ikväll och tvättar, torkar och smörjer med Socatil. Det gick bra att ge honom Metacam även idag  Enligt min veterinär smakar det honung...kanske är en trevlig smak för en häst  Hi hi!!

Tog ut T för att borsta honom och prova "reflexhuvan" för första gången!!!

Hann med att ta 3 kort...sedan la kameran av  Irriterad och less?? En aning 



Jag hann allafall prova huvan skapligt och kom fram till följande:

  • Reflexkanten framtill sitter på rätt ställe. Huvan är också lagom lång där fram och på längden.
  • Storleken på öronen var bra för T. Dock är mellanrummet mellan öronen för kort!!!
  • Men själva huvan är för kort på bredden!! Skulle ha behövt minst 5 cm längre helst mer...suck!! Varför tänkte jag inte på att tyget INTE är stretchigt  Idiot?? JAAAAA!!! Och helt och hållet mitt eget fel     
  • VAD GÖR JAG?? Jag ska prova den igen imorgon och se om jag ev. kan lägga in en kil mellan öronen för att förlänga den där så att det inte blir så tajt. Får se imorgon när jag kollar lite mer ingående OM det finns en chans att en kil kan fixa problemet!!

Så här såg T ut idag vid "första provningen" 


 


Det syns inte så väl här men det är ganska tajt mellan öronen och en aning kort på sidorna  Ska ta sidokort imorgon!!!  Reflexen fram hamnar rätt så bra tycker jag. Poängen är att den ska ligga nedanför pannbandet. Så jag skulle kunna flytta ner den någon cm på nästa huva om jag vill.


   

Här tog jag med blixt och det känns som om huvan skulle synas rätt så bra när man möter en bil?? Har medvetet satt relexerna på öronen utåt för att de ska synas mer 


I det stora hela är jag nöjd med den första "prototypen" av huvan...trots att det inte var helt optimal passform för T. Jag tror att jag kan "fixa till" problemet med att sätta kilen mellan öronen och få den aningens större just där..så att vi kan använda den. Tills jag har fått ordning på symaskinen och kan sy 1 ny större!!! Hi hi!! Tja, det är inte lätt minsann det här med storleker 


Planen var att ta en massa kort idag! Nu ska kameran laddas och bildbomben kommer imorgon istället!! Ber om ursäkt för det 


Jo, inte att förglömma så fick jag ett MMS av L-O idag!! Atlas har varit jätteduktigt och hittat rätt på älg och skällt ståndskall.. så de fick skjuta en ko med kalv idag    Äntligen   Atlas har varit så duktig att alla ggr de har varit ute och jagat...måste vara 10 ggr snart...har han fått tag på älg och skällt ståndskall. Men allt ska ju stämma...är älgen för långt bort går det inte att skjuta....springer den förbi i 100 knyck är det svårt att skjuta också.....går den in på grannmarken FÅR man INTE skjuta...så det är inte "bara" att skjuta så fort det dyker upp en älg!!! Mycket ska som sagt stämma innan man SKA skjuta en älg  


Nu ska jag ringa och höra hur långt bort "älgjägarna" är så jag vet hur och framför allt NÄR det blir middag  


Ha en fortsatt jättebra lördag!!!

Chilla lugnt  

Mvh anaby  

 
 
Karja

Karja

19 november 2011 18:20

sv: haft en bra dag men fick lite regn, dugga bara typ två gånger sen va de uppehåll =) sj da? en fux enligt mig ska inte ha gult och orange då ja tycker de ser för skrikit ut men de e ju som sagt vad man själv tycker e snyggt på sin häst =)

http://myonelife.bloggplatsen.se

anaby

19 november 2011 20:25

Det låter som om dagen blev riktig bra vädermässigt för dig:) Vi har haft sol men kring +-0 och uppehåll..varken regn eller snö;)

Jag håller helt och hållet med i att orange eller gult nog inte passar så bra till en fux:O Därför är det perfekt att han en mörk häst..de passar i nästan allt;) Hi hi!!

Mvh Anna & Tabasco:)

 
Ingen bild

Edit

19 november 2011 18:54

Va snygg han blev i reflexhuvan ;O)

anaby

19 november 2011 20:27

Visst blev han;) Fniss!! Jag tror att den kan bli riktigt bra om jag får göra en lite större storlek:) Ska modifiera om den här lite så att den blir större mellan öronen...då blir den bättre:D

Mer bilder kommer imorgon!!

Mvh Anna & Tabasco:)

 
Jenny

Jenny

20 november 2011 17:20

Vad frän den blev! Syns gör den verkligen ;)

SV: Haha, precis! Lite för fint för mina ulltossar känner jag, jag hade nog känt mig väldigt malplacerad i en sådan miljö!

http://islandstokan.bloggplatsen.se

anaby

20 november 2011 19:43

Jo, det känns verkligen som om den kommer att synas:)

Håller med om att man skulle kännas sig rejält malplacerad!! Hi hi!! Men otroligt snyggt stall:D

Mvh Anna & Tabasco:)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av anaby - 8 mars 2022 09:41

Halloojjjsan igen! Det känns skönt att vara frisk och komma igång i det vanliga gängorna igen. Har börjat rida igen och det känns otroligt bra          Har fått några nya hästmassagekunder under veckan. Det blir både spännande och intressant at...

Av anaby - 4 mars 2022 20:50

Halloojjsan allihopa! Både jag och min man har haft Covid i veckan. Vi har som tur var fått en lindrig varitant och vi är tacksamma att vi fick Covid nu istället för från början för 2 år sedan när många var allvarligt sjuka. Jag har inte fått åka...

Av anaby - 23 februari 2022 13:48


    Vi gifte oss 22/2 2022   Önskar alla en fortsatt fin dag och kram på er  Mvh Anna   ...

Av anaby - 15 februari 2022 00:40

Halloojsan igen!  Här är det ganska högt tempo   Jag håller på att komma igång med företaget. Bla så håller jag på att sy veteryggvärmare till häst, vetebettvärmare och veteryggvärmare för människor. Har kommit igång med veteryggvärmare till häst o...

Av anaby - 6 februari 2022 22:33

                  Hallojjjjsan allihopa! Hoppas att ni har haft en bra helg      Vi har haft stalljour i helgen. Det blir var 6e vecka och då har vi hand om stallet och 13 hästar lördagmorgon, lunch, kväll och söndag morgon. Söndag lunch och...

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3
4
5
6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< November 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards