anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg den 5 oktober 2012

Av anaby - 5 oktober 2012 22:12

Nu har L-O, Fredrik och Peppis åkte iväg på fågeljakt under hela helgen. Kan säga att "lillebror" Atlas var lagom nöjd    


 

Besvikelsen var STOR när de försvann bort i Taron  

Lugnade ner sig efter en stund och ligger nu och sover i hallen  Han ska få sova inne i sovrummet med mig inatt   Gissar att han kommer att vara mer än lycklig när de kommer hem på söndag  


Mvh anaby   

Av anaby - 5 oktober 2012 20:05

Mina föräldrar är potatisodlare och har alltid varit det hela deras yrkesverksamma liv. De tog över företaget efter min farmor och farfar när de gick bort 1974.

Varje höst har det sk "självplock" av potatisen. Då får man plocka potatis i lösvikt från stora lådor eller köpa färdiga säckar i olika storlekar som är något dyrare än om man plockar själv ur låda. Många vill köpa och ha potatis ett längre tag. Det krävs ju en hel del förvaring men de "äldre" gardet gillar fortfarande potatis...som tur är  För många av de yngre gäller GI och LCHF....och inga kolhydrater...så klart!!!

Mitt jobb brukar vara att skriva skyltarna. Är de ok brukar vi bara byta ut datumet och sedan plasta in dem på nytt annars skrivs de om på nytt....då får jag nytta av min gymnasieutbildning när jag lärde mig att texta stora skyltar med spritpenna  

De såg helt ok ut den här gången    Så nu har jag och pappa bara bytt ut datum på alla och sedan plastat in dem på nytt så att det förhoppningsvis står emot regnet ett tag under morgondagen....håller verkligen tummarna att det regnar MINDRE imorgon!!!

Jag och pappa har sprungit som illrar runt...runt med plasten för att plasta in de stora skyltarna   Men det gick bra till slut  

L-O:s jobb är att skriva skyltar på datorn som sedan sätts upp på potatislådorna. På de står det vilken potatissort det är och hur stora de färdiga säckarna är. Sedan är det bra med "en lathund" på kg....en del köper ju 11 eller 13 eller 22 kg...då underlättar det en hel del med färdiga siffror  

Jag har läst en hel del om potatisodlare som INTE har fått upp all sin potatis än!!! Fruktansvärt när det är ens levebröd och man inte kan ta upp allt...kan bli ett stort avbräck i ekonomin  

Tror aldrig att pappa har INTE har fått upp all sin potatis. Det gäller som sagt att planera bra och tänka på vädret....speciellt regnet som kan vara otroligt förädiskt!!!

HÅLLER TUMMARNA ATT DET LÖSER SIG FÖR DE POTATISODLARE SOM INTE FÅTT UPP SIN POTATIS ÄN  

Nu ska jag se på X Factor, dricka te och chilla framför TV  

Ha en fortsatt jättebra fredagkväll!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby  

Av anaby - 5 oktober 2012 16:34

Idag har jag gjort ett expriment som blir intressant att se vad som händer  

Trots att jag ALLTID sopar upp hö efter mig när jag har fyllt på hö i mina säckar och ser till att hålla rent utanför mitt höförråd.....finns det ALLTID hö dagen efter?? Mycket märkligt då det INTE är jag som har drällt höet???

Så nu har jag städat upp och fotat för att se hur det kommer att se ut resten av helgen  

Måste vara någon liten hö-tomte som går omkring i vårt stall och dräller hö lite överallt  


 


Så här ser det allafall ut idag...rent och fritt från hö. Återstår att se HUR det ser ut imorgon när jag kommer ner  Fortsättning följer under helgen!!

Mvh anaby  

Av anaby - 5 oktober 2012 16:30

Har sovit som en sten inatt och hårt!!! T stog uppe vid huset när jag vaknade så jag passade på att ta in honom i paddocken....så blir det lite lättare när jag ska göra iordning honom inför ridtur  

In för att äta frukost!!

Sedan började det regna  ...men suck!!!

Det var bara att klä om och skynda sig ut för att rida!!! Det regnade skapligt när vi begav oss ut och började som tur var INTE att hällregna  Dock ligger det väldigt mycket löv på vägen nu och tillsammans med regn blir det rejält halkigt. Hade tur att det inte var så många ute och gick på vägen idag så jag kunde hålla mig "i mitten" av vägen  T halkade inte till någonting överhuvudtaget vilket kändes skönt!!! Nedanför kyrkan skrittade jag en sträcka där jag vanligtvis brukar trava pga att det är lite sluttande nerför och geggigt....när vi sedan började trava funkade det superbra. Trav uppför backen och sedan hem igen!!!

När jag satte mig ner i traven kändes han kalasfin...lugn och rejält schwung i steget...lätta i munnen  

Skritt till sista traven och den var lika fin  Idag gillar jag min häst skarpt!! Hi hi!!

Fick mycket beröm innan vi skrittade hem igen  


  


Matte NU går vi hemåt  



 

  Rejält blött på vägen men vid gott mod och snart hemma igen  

Var nog lite stressad när vi skulle ut för jag har glömt att fästa ena kardborren på huvan  Den satt ju kvar ändå....som tur var  


Väl hemma blev det mat och regntäcke på T. Sedan tog jag mitt pick & pack och åkte ner till stallet.

Fyllde både på med hö, vatten och mockade. Passade på att fylla på 4 hösäckar så att jag har hö under helgen nu när det ska regna så mycket.


 

Fullt med hö i höhäcken.....regntäcke på....vatten i hinkarna och nymockat  Måste vara en drömvärld för en häst just nu   och det känns bra i hjärtat på matte  

Sedan in för att byta glödlampa till T:s box....göra iordning till kaninen som ska få flytta in imorgon. Regnar så otroligt mycket nu att hon mår bättre om hon är inomhus  

Jag köpte 2 st tränshängare till från Börjes nu i höstas. Har haft 2 st tränshängare vid sadelhängarna. Men då jag har 3 träns som jag använder + D-grimman skulle jag vilja ha de träns som ANVÄNDS mest på samma ställe.


 


Flyttade om lite och satte upp 2 st tränshängare till. Och nu är jag mer än nöjd  Sadelhängarna sitter till vänster.


Jag skruvade även upp en täckeshängare till. Fick plocka ner den i våras i skrubben då den jag hade på garagedörren hemma inte satt kvar...behövde den på garagedörren till regntäckena nu i sommar.


 

Har även en längre täckeshängare till höger på den andra väggen. Och en 3-armad nedanför tränshängarna som jag satte upp idag. Tycker att det är BRA med mycket förvaringsmöjligheter även inne i skrubben  

Nu känner jag mig nöjd med skrubben. Det som är kvar innan inflyttning är att dammtorka, sopa och torka golvet sedan är det bara att börja ta ner utrustning  Kommer dock att vänta med det tills jag blir långledig.

När allt var klart i stallet gick jag och tittade till T och han stog och chillade inne i vindskyddet  

Dags att åka hem!!

Väl hemma hade L-O kommit hem och hunnit med att dammsuga hela lägenheten  

Hann bara sätta mig i soffan med en stor tekopp så ringde yngsta sonen och ville ha skjuts hem från skolan i spöregnet. Han gav mig en deal jag INTE kunde motstå  Om jag kom och hämtade honom skulle han gå ut med Atlas på 2 prommisar...1 under em och 1 under kvällen. Passade jättebra tycker jag  

L-O, Fredrik och Peppis åker nämligen iväg för att jaga fågel hos en kompis. Och Atlas blir hemma med mig. Tur att jag var ledig i helgen annars hade det gått sämre. Ibland stämmer det bara perfekt med det man har tänkt göra  

Nu har jag kommit hem och ska hoppa in i duschen och sedan har Henrik lovat att göra middag idag  

Har ett "uppdrag" kvar att göra till mamma och pappa men det går fort. Ska skriva skyltarna inför självplocken imorgon. Det blir efter middagen och sedan blir det att baka lite och chilla framför TV  

Nej, dags att lägga på en rem!!! Ska hinna med att tvätta och städa ikväll också!!!

Ha en fortsatt jättebra fredagkväll!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby  

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Oktober 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards