anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg den 7 oktober 2012

Av anaby - 7 oktober 2012 23:00

Japp!! Så var det dags för nästa veckas "To-do-lista"  Jag kämpar på som vanligt  


  • Rida T 4 ggr - CHECK 1/10, 2/10, 3/10, VILA, 5/10, VILA, VILA
  • Jogga 2 ggr - 0 ork den här veckan....  
  • Mocka hage - har inte gått att genomföra pga regnet  
  • Mocka paddock - har inte gått att genomföra pga regnet  
  • Mocka vindskydd - CHECK 1/10, 2/10, 3/10, 4/10 x 3, 5/10, 6/10, 7/10
  • Fylla på vatten i hage - CHECK 3/10
  • Fylla på vatten i paddock - CHECK 3/10
  • Fylla på vatten i vindskyddet - CHECK 1/10 + 1 hö, 2/10 + 1 hö, 3/10, 4/10 x 2 + 1 hö x 2, 5/10 + 2 hö, 6/10, 7/10 endast 1 hö fanns vatten kvar.
  • Skotta om sanden framför ingången till vindskyddet - måste vänta tills det torkar upp lite mer.
  • Bli fotad och filmad under helgen - Beror på vädret....ska regna hela helgen  
  • Måla det blå på vindskyddet - har inte gått pga vädret...
  • Göra iordning för kaninen i T:s box - CHECK 5/10
  • Flytta ner kaninen till T:s box - CHECK 6/10
  • Skruva upp tränshängare och täckeshängare i skrubben - CHECK 5/10
  • Ta ner lite grejer till skrubben som behövs längre fram -
  • Städa bilen - Beror på vädret....
  • Rensa ur garderober -
  • Städa - CHECK 5/10, 6/10
  • Storhandla mat - CHECK 4/10
  • Tvätta - CHECK 1/10, 3/10, 5/10, 6/10
  • Baka - CHECK 6/10
  • Pyssla och fixa med sånt som jag inte hunnit med som gäller T bla spikmattetäcke, spikmattenackband, reflexhuva, göra pannband, smörja utrustning och tvätta!!! CHECK 7/10
  • Rensa lite mer bland hästgrejerna och se vad MER som ska säljas och lägga ut på bloggen. CHECK 7/10
  • UMGÅS MED NÄRA OCH KÄRA UNDER LÅNGLEDIGHETEN   CHECK ALLA DAGAR  

Mvh anaby 

Av anaby - 7 oktober 2012 22:35

Gissa en halv gång VEM som var överlycklig när resten av familjen kom hem idag?? Japp!! Helt rätt...Atlas  

Han blev minst sagt vild när Peppis kom hem igen...och husse så klart  Det har varit otroligt nyttigt för honom att vara hemma själv. Det är nog första gången han är bort från både Peppis och L-O en hel helg. Det var ju tur att jag var ledig och hemma som sällskap  

Ikväll har jag satt ihop sadel, schabrak, padd, träns, bett och annat. Har bytt ut stigbygelplattorna till helt nya då de andra var otroligt nötta. Tyvärr var det gamla bruna och de nya vita...men de är allafall nya  Så nu är det bara att rida imorgon direkt jag vaknar  

Passade på att sätta fast det "lilla" Rosa bandet på min stalljacka  Det andra orginalet har jag på min vanliga privata jacka.

L-O ville att jag skulle basta tillsammans med honom och Fredrik. Så jag gick ut en stund och bastade....jag tycker dock att det blir så otroligt varmt  Är rätt läskigt när det RINNER SVETT om en och man är hur svettig som helst  Efter 1 timme var jag ganska nöjd och gick in. Då skulle grabbarna elda på mer!! Tur att jag slapp det  

Nu ska jag kyla ner mig lite och sedan hoppa in i duschen. Om man inte kyler ner en stund och hoppar in i duschen på en gång får man såna eftersvettingar så det känns inte som om man har duschat alls....läskigt värre   

Ska se lite på TV innan det blir dusch och sedan bädden!!

Ha de jättebra så länge och sov gott!!

Mvh anaby  


Av anaby - 7 oktober 2012 16:38

Det har regnat till och från med inte alls hela tiden. Känns skönt!!! Regnar det hela tiden blir det så otroligt blött i marken...det hinner ju aldrig dra ner i marken utan det blir ju mer mättat.....suck!!!

Gick ner till källaren för att fixa och dola lite med min utrustning. Började med att leta reda på ALLA bett...både de som jag ska ha kvar och de som ska säljas. Det fattas bara 1 bett av allihop!! Som tur är ett som ska säljas. Det kan vara så att det finns i skrubben. Får titta på det under veckan  

Nu sitter alla bett som är till salu på en sån här


 

Har 1 ring till bett som ska behållas

....1 ring till bett som ska säljas

...och 1 ring till pannband

Mycket enkel och bra uppfinning  

Sedan plockade jag undan efter muggen som T hade i somras. Har tvättat upp allt men inte orkat plocka bort det...flugskydd....små handdukar....fleecelindor....paddar....

För det här använde jag dessa som förvaring:


       

Har 1 till "ridlindor" och 1 till "Mugglindor" mycket pga av att de som användes till muggen är nötta och svårare att få rena. De "finare" sparades och ska användas nu under vintern som "ridlindor" istället  

Sedan samma sak med bandageunderläggen....1 till "ridning" och 1 till "muggen". Känns lite roligare att ha lite finare när man rider  

Flugskydden åkte in i sina ordinarie förpackningar tills nästa sommar.

Jag hittade även igen de bruna benskydden med fluff!!! Letade igenom ALLT både uppe och nere utan att hitta dem....självklart hade jag varit för nogrann och "gömt" bort dem  De ska inte användas förrän det kommer snö!!! Men sedan kommer de att flitigt använda under vintern  

Har även plockat fram 1 regntäcke och 1 fodrat regntäcke som ska plockas ner till stallet sedan när all utrustning ska ner framöver  

Sedan var det bara att börja tvätta och smörja!!! Plockade bort alla bett och la dem i en hink för att förbereda inför tvättningen.

Det blev  1 sadel, 3 träns, 2 par tyglar, 1 par sporremmar och 1 martinal  som smordes idag  Har tvättat upp allt rosa som legat på tork under helgen. Så nu är det "bara" att gå ner och sätta ihop allt igen så att det går att rida imorgon  Det är tråkigt att smörja men så otroligt skönt när det är klart  

Medans jag står och smörjer för fullt i källaren hör jag katten som jamar på utsidan?? Jag hade tänkt belysningen och hon hade sett det....så hon provade att jama för att se om jag skulle höra....japp!! Det gjorde jag. Hon fick komma in men fick vänta med att gå upp tills jag var klar  

När allt var klart nere i källaren var det dags att åka ner till stallet. Tog maten och en ½ säck med spån och åkte ner för att fixa med T. Han hade både hö och vatten kvar så det blev att ge mat, mocka och fylla på med spånet.

Då det ska regna mer ikväll fick T ha på sig täcket ett tag till. Tänkte ta av honom det senare ikväll.

Sedan hem och ta in Atlas som blev VÄLDIGT glad att få komma in  

Håller just nu på att äta middag. L-O har ringt och de är på väg hem!!!

Helgen har varit bra här hemma och jag tycker att jag har fått lagom mycket gjort. Är otroligt nöjd!! Samtidigt har jag kunnat ta det lugnt och chilla en del  

Nu ska jag se på en film och äta upp resten av middagen!!!

Ha en fortsatt trevlig söndagkväll!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby  

Av anaby - 7 oktober 2012 10:52

Jag och Atlas har sovit som stockar inatt och jag höll inte på att få upp honom idag  Sömntuta  

Gjorde mig iordning och när jag och Atlas rundade husknuten hör jag hur T gnäggar?? Han står inne i paddocken.....ett säkert tecken på att han vill ha på sig sitt REGNTÄCKE!!! In med Atlas och ner i källaren och ut med regntäcke till T  Han började beta direkt han fick på sig täcket  Och jag och Atlas fortsatte vår prommis med en avstickare till stallet för att fylla på hö till T. Kände att det var lika bra att han fick hö direkt på morgonen så kan jag mocka lite senare på dagen. Ska ta ner det sista av kaninens spån och lägga in i vindskyddet idag. Blir att åka och köpa 2 torvmixsäckar och 1 spånsäck under nästa vecka och lägga in. Håller tummarna att jag får tag på halm snart!!!

Kan säga att vi var INTE så torra när vi kom hem Atlas och jag  

Just nu sitter Atlas i hundgården och jag äter frukost. Ska snart sätta igång och smörja lite utrustning innan jag åker ner till stallet för att mocka. Tar in Atlas när jag kommer hem från stallet.

Känns skönt att ha gjort bort det mesta hemma igår  Lite tvätt kvar och det känns helt ok  

Kommer att samla ihop alla mina bett idag...både såna som ska säljas och såna som jag ska ha kvar. Bra att ha dem på samma ställe. Köpte såna här fiffiga förvaringsringar som jag tänkte använda mig av  


    


Blir nog fina fisken!!!

Nej, dags att lägga på en rem så att jag får lite gjort idag med  

Ha en fortsatt jättebra söndag!!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby  

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Oktober 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards