anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg den 24 december 2011

Av anaby - 24 december 2011 14:21

Efter en bra natt på jobbet begav jag mig hem...det var lite trafik ute när jag körde hem   Förstår inte varför    Svidade om till stallkläder direkt och hämtade det som skulle ner till stallet och packade in i bilen. Skönt att få med sig lite tunga grejer när man ändå ta bilen ner för omväxlings skull T blev mycket förvånad att se mig så tidigt på morgonen och i ridkläder

Jag gick och hämtade sadel och annat direkt för att komma ut så fort som möjligt...eller medans jag fortfarande stog upprätt ska jag tillägga  Det gick fort att borsta och göra iordning då T hade haft täcke på sig inatt. SOM DESSUTOM VAR HELT!!! KORS I TAKET!!! Ännu en sak att glädja sig över  

Till slut satt jag allafall i sadeln  Jag kan säga att jag var både glad och tacksam att T har 4 st broddar runt om!! DET VAR IS ÖVERALLT!!! NOG FÖR ATT DE SANDAT PÅ VÄGEN...MEN DET HAR EN BENÄGENHET ATT TRÄNGA NER I ISEN ISTÄLLET FÖR ATT LIGGA KVAR OCH GÖRA NYTTA 

Vi kom oss ner på vägen utan problem   Känns alltid lite läskigt att gå i backen ner till vägen från stallet....när det är is...så lätt för hästen att slinta lite.....men T är duktig på att gå försiktigt och stanna när jag ber om det     

Så var vi nere på vägen och på G mot kyrkan!!! Halvmörkt ute och INGEN annan ute än oss  Det var verkligen "ingen annan än Anna & T är vaken" idag  Tog några halvmörka DÅLIGA ridbilder med mobilen....1 på väg till kyrkan och 1 hem.


 


På väg till kyrkan i halvmörker..precis under ett gatulyse  



        På väg hem och nu är det ljusare ute  


När vi nästan var hemma kom 3 st som var på prommis med hundarna!! Det var de enda andra vi träffade på under vår ridtur  Behöver jag tillägga att det var en trevlig och bra ridtur  


T var så himla duktig idag!!! Vi brukar nästan alltid trava en viss sträcka till kyrkan och senaste tiden har han varit väldigt "på" och SKA trava där...men idag var han lugnet själv  Provad inte ens att börja trava utan skrittade bara vidare istället  Det kändes jättebra då jag INTE var så pigg och vaken idag  Då det inte var någon annan ute och gick idag...passade jag faktiskt för "första och enda gången" på att skritta MITT på vägen....mest för att få bästa möjliga grepp på isen  Just idag är jag jätteglad att T slutat snubbla!!! Inte roligt att skritta på isen och ha en häst som snubblar titt som tätt  Det är så otroligt stor skillnad på honom nu och för en månad sedan 


Väl hemma igen hoppade jag av i backen upp till stallet. Kändes bättre att låta honom skritta upp där själv på isen....det skötte han bra!!! Sedan gick vi till vindskyddet och tog av utrustning och lindor. Muggen såg bra ut!!! Några små ställen kvar...men det bästa är att det INTE är värre...utan går åt rätt håll  Så man kan nog säga att jag "nästan" fick "min julklapp" om en "muggfri" jul för mig och T 

Hämtade lunch, vegebomsalva, paddar och fleecelindor. Idag invigde vi de bruna nya fleccelindorna från Börjes!! De har lite längre kardborre...speciellt den delen som man fäster det sista efter lindningen är klar. Det var mycket bra för mig som har så stor häst. Jag upplever att vissa kardborreband är gränsfall för korta då T har ganska grova ben....Jag gillar dem skarpt  Och priset var det inget fel på heller...50 kr för 4-pack!! Gällde dock "bara" det bruna och ljusblå om jag inte minns fel. Normal pris är: 74.50 kr...


 


Medans T åt passade jag på att trampa ner hö...och mocka vindskydd och hage. Gissa om jag blev glad när jag skulle mocka hagen och såg detta:


 


T är så otroligt renlig av sig!! HELT FANTATISKT OM MAN TÄNKER EFTER!!!! Jag har gjort en ny "provisorisk dyngstack" i hörnet till vindskyddet där jag lägger skiten från hagen. Och T hjälper till efter bästa förmåga med att bajsa precis bredvid  Jag räknade ut att han har bajsat 5 ggr bredvid varandra sedan jag mockade igår  Han är ofta helt otrolig när jag står och mockar.... om han behöver bajsa just då...ställer han sig bredvid mig oavsett om jag står inne i vindskyddet eller i hagen och bajsar...så att jag kan mocka bort det på en gång   Jag har ALDRIG varit med om en häst som gör likadant!!! Han är lite klurig min häst  Men jag gillar det!!!


Fixade resten klart med T och kände mig riktigt nöjd och ganska pigg när jag avslutade dagens stalljobb kl.09.38 för att åka hem och sovaVäl hemma var jag både medvetslös och iskall i kroppen  Min kära man fick värma upp mig för att jag skulle kunna somna Har nästan nyss stigit upp efter drygt 4 timmars sömn. Känns rätt ok men en aning mosig i huvudet  Det brukar bli bättre på en stund 

Nu ska jag ta en varm dusch och sedan slå in några julklappar innan vi går över till mamma och pappa på julmiddag!!! Känns bra att bara behöva gå några meter och "nästgårds" för att fira jul...speciellt när man är en aning trött 


Nej, gott folk!! Bäst att lägga på en rem med duschen så att julklapparna blir inslagna innan vi ska börja äta julmaten 


JAG OCH FAMILJEN ÖNSKAR ALLA EN MYCKET GOD JUL!!!


Chilla lungt  

Mvh anaby                 

Av anaby - 24 december 2011 02:32

Hittills har natten gått både fort och bra  Snart är halva gjord!!! Hi hi!! Känner mig läskigt pigg just nu  Har en plan att rida T på morgonen direkt när jag kommer hem från jobbet. Dock blir det nog endast i skritt då underlaget verkligen är ENBART ISGATA hos oss just nu  Tror dock att han kommer att uppskatta en skrittur även om matte är rejält trött  Kommer nog inte att vara så mycket folk efter vägen heller...förmodligen endast någon hundägare som är lite sen på morgonqvisten  

Resten kommer att gå fort att fixa innan jag åker hem igen. Tar bilen ner då flera lagade täcken ska ner i samma veva och lite av Börjesbeställningen jag packade upp igår...blir nog bra med bilen om jag ska orka ta mig hem sedan  Räknar med att sova 4 timmar innan det vankas en varm dusch för att vakna till liv igen  


Jag har läst en hel del idag om de nya TR-bestämmelserna kring loggor vid tävling. De får endast vara 1 cm x 3 cm stor!!!  Som tur är tävlar jag INTE just nu...men jag tycker synd om de som är aktiva!! Nästan ingen sadel funkar att tävla med då sadelmärket är för stort och sitter på bägge sidor?? Mer eller mindre alla benskydd har för stor företagslogga på sig?? En del täcken och schabrak samma sak?? Hjälmar, kavajer, jackor och ridbyxor samma sak även där??  Tja, undra hur det ska sluta?? Många pratar om silvertejp och gaffatejp under tävlingar för att kunna ta bort det när man kommer hem sedan. Hur kommer det att se ut i slutändan med tejp klistrat överallt?? Om eller när jag ska tävla får jag INTE tävla med min nya bruna Uvexhjälm...för stor logga  Tejp eller inte tejp...det är frågan  Det enda som verkar ok på schabrak är mitt namn + hästens namn  

Blir verkligen intressant att följa denna heta diskussion framöver!! Har en känsla av att "sista ordet" INTE är sagt kring det här än  

 

Nej, gott folk!! Nu ska jag in till tvättstugan och göra lite nytta och sedan plocka ur diskmaskinen!! När det är klart ska jag sätta mig och se på "Den långa färden". Såg ungefär halva filmen när den gick senast för några veckor sedan...blir perfekt att se andra halvan inatt  


Hoppas att ni haft en god natts sömn och är pigga och utvilade på julaftonsmorgonen  

Mvh anaby  


Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< December 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards