anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg den 29 december 2011

Av anaby - 29 december 2011 23:11

Imorgon ska jag ta med mig en av spikmattorna och mäta ut vart hur jag ska ta bort kring höfterna för att det ska bli bra. Har 3 spikmattor men kommer bara att behöva 2 av dem till täcket.


 

Så 1 blir kvar som extra spikmatta   Ska även ta med spikmattebältet för att se hur det sitter fram vid bogen och på nacken. Som det ser ut på den är den ganska stor och 2-delad så förmodligen kommer jag bara att behöva 1 halva till ena sidan och kan sedan ta den andra halvan till andra sidan.

 


Här syns lite bättre hur stort det är och att man kan dela på den.


   


Det kan t.o.m vara så att det räcker med 1/4 del av spikmattebältet dvs 1 fyrkant!! Får se imorgon hur stort det blir på T  Ska ta kort imorgon så att man ser lite bättre HUR jag har tänkt göra  Samma sak med nacken...blir endast 1 halva eller 1 fyrkant  jag kommer att behöva använda...och har då 1 eller 2  extra kvar till senare  Måste klura på vilket täcke jag ska använda också!!! Har ju en uppsjö nere i källaren som tur är...men vilket ska jag ta  I-landsproblem så det stänker om det 

Sov gott nu väntar bädden för mig!!
Mvh anaby     

Av anaby - 29 december 2011 21:35

Tidigare idag ringde jag till Börjes angående ylletäcket jag beställde till T. Jag beställde 160 cm men fick 145 cm...det var en aning för litet!! Täcket var JÄTTEFINT men vad hjälper det när storleken inte är rätt   Pratade med Returavdelningen idag och de skulle stå för frakten tillbaka eftersom de har gjort fel  Så det var bara att skicka in täcket och beställa ett nytt i storlek 160 cm på retursedeln  Håller tummarna att det går bra så att vi får ett i rätt storlek  Packeterade allt och åkte iväg och skickade paketet ikväll så att det kommer fram lite snabbare än om jag skickat det imorgon....det gäller att ligga i 


Sedan har jag dolat på lite här hemma med tvätt och städ....betalat räkningen till Veterinären och Vegebomräkningen....känns bra att vara skuldfri 


Vi bytte även i sängarna till det nya sängkläderna jag köpte idag 


Men nu ska jag chilla med te, vin och kex & Ernst fikonmarmelad  och se på TV tills det blir dags för bädden!!

Ha de gott!!

Mvh anaby     

  

Av anaby - 29 december 2011 19:16

Jag trodde faktiskt inte att Ridsportförbundet skulle backa angående storleken på loggorna!!! Dock tycker jag att de kunde ha gett både Företag och ryttare lite mer tid än någon vecka att ordna med ny tävlingsutrustning inför 2012   Jag tycker att beslutet om att frysa TR tills 2014 är ett bra beslut  Då får Företagen tid på sig att designa nya MINDRE loggor och ryttarna tid att köpa in ny "laglig" utrustning=BRA FÖR ALLA PARTER!!! 

Sedan kan man också hoppas att de mindre tillåtna loggorna 2014 är mer "normala i storlek" än 3 kvcm. Jag förstår att Ridsportförbundet vill ha bort de STORA loggorna....vilket känns helt rätt....men en "normal" storlek på loggor måste ju ändå vara att föredra för alla inblandade  Vi får hoppas att de kommer att ha en dialog med både aktiva ryttare och företag om hur stor den lagliga loggan kommer att vara i slutändan. 

Jag hoppas och tror att det blir ett bra beslut i slutändan av det här!!

Mvh anaby  

Av anaby - 29 december 2011 17:56

Jag var just på väg ner till stallet när telefonen ringde...det var mamma som undrade om jag ville följa med till Dressman med barnen för att titta på kläder till dem?? Ok, bara jag får rida först!!! Skyndade mig ner till stallet för att rida!! T stog "giv akt" i nya utbyggnaden i vinterhagen och väntade på mig   Nu är det betydligt närmare för honom att möta mig 

Skyndade mig att göra iordning honom så att vi kom ut på ridturen. Idag var det rätt så bra underlag då plogbilen hunnit med att ploga bort snön som kommit under natten. Inte ishalka utan ett tunnt lager snö på isen som frusit fast  Efter gårdagens "Scooby-doo-syndrom" kändes det lite tryggare att rida ut idag  T skötte sig JÄTTEBRA IDAG!!! Ingen snubbling eller hysteri utan han skrittade på i bra tempo  När jag vände och var beredd att hinna med och parera "Scooby-do-syndromet" innan han hann med att jaga upp sig...gick det jättebra  Jag gjorde halt strax innan det hände igår och ställde honom sedan åt vänster istället för att han skulle stirra till höger....gick några steg och gjorde halt igen och samma sak...inga problem!!! Vid nästa halt var vi förbi och T var lugn & fin 


 


Resten var inga som helst problem att skritta....han är så himla mysig just nu!!! Hoppas att vi kan trava lite imorgon 

När vi kom upp på gårdsplanen hoppade jag av och sedan gick vi till vindskyddet. Jag passade på att ta några kort på "T:s röda set" idag...tyvärr med mobilen då jag glömde bort kameran 









   




 


När vi kom hem från ridturen tvättade jag muggen och invigde nya vattenkokaren för första gången!! Fick fina fisken att värma vatten inne i skrubben  Smidigt som bara den!!! Tvättade bort Vegebomsalvan ordentligt överallt och hittade "bara" några små ställen på andra bakbenet att smörja in!! Så för första gången på "nästan" 6 månader har jag INTE smörjt in muggbenet  Det känns jättemysko men otroligt bra!!!

T fick sin lunch och magnettäcket medans jag kom jag på att jag måste bort "sanera" snön från elbandet i utbyggnaden   Ringde L-O och bad honom gå ut och dra ut strömmen hemma innan jag satte igång. Var en hel del snö/is på alla 3 elband. Eftersom det är + grader idag är det lättare att ta bort det idag motför imorgon om det frysit på!! Gick ganska fort....tror att det tog sammanlagt ca 30 min att gå runt att ta bort snö/is och sedan sträcka tråden Mycket välanvända 30 minuter  


Passade på att titta lite i utbyggnaden om T har varit och dolat på någonting där inne sedan igår...vilket han har...en hel del bajshögar var det och han har även varit och tuggat på buskar och grästuvor  Med andra ord en nöjd häst!!! Imorgon ska jag sätta upp ett hönät på "kli-trädet". Jag ska skruva fast en ögla med en ring så att jag kan ta en hake och fästa hönätet på sedan. Tänkte fylla på det efter våra ridturer så att T har lite att pyssla med i utbyggnaden efteråt. Blir nog jättebra!!! 

 


SNÖ I UTBYGGNADEN PÅ VINTERHAGEN  ÄNTLIGEN!!!


 

Det berömda "kli-trädet" där jag ska sätta fast hönätet imorgon. Kommer att sätta det på framsidan...då han kliar sig på baksidan  Om man ser det från kortet så kommer hönätet att sitta på höger sida då T kliar sig på vänster sida. Så är det lättare att förstå hur jag menar...hoppas jag  


Nu var det dags att mocka och trampa ner höet.  Sedan in i skrubben och plocka undan lite grejer. Bla hittade jag ett användningsområde för en massa små ihopfällbara kylväskor som jag har köpt billigt på Rusta men ALDRIG använt  Hittade 3 st nere i källaren som jag packade in fleecelindor i!! Fick ner 3 hela set med 4-pack av fleecelindor....1 set i varje kylväska  Jag vill gärna ha dem i en låda eller liknande så mössen gärna tuggar på dem annars  Men kylväskor kan man ju stänga/dra åt med dragkedja så de passar minst lika bra och är lätt att ta fram eller ta med sig ut till hagen Tyvärr hann jag inte med att prova sidepullen eller halsringen idag...blev för stressigt!!! Tar det imorgon istället och tar kort med kameran då  


Idag tog jag med mig Vegebom salvan hem. L-O har en typ av eksem på sina fingertoppar som spricker upp och ser INTE så roligt ut. Jag har köpt Helosansalva som han smörjer in sig med men jag tycker INTE att det fått önskvärt resultat  Nu ska han prova smörja med Vegebom så får vi se om det blir bättre!! Kan allafall INTE bli värre än det är nu!! Häromkvällen satt han i soffan och då sprack en spricka upp och det fullkomligen RANN BLOD  Var bara att plåstra om karl´n!! Jag återkommer med mer info om L-O och Vegebom framöver 


Skynda hem och hoppa in i duschen!!! Sedan åkte jag och barnen iväg till Strömpilen och mötte upp mamma. Vi hittade en svart jättefin kavaj till Fredrik för 500 kr Dock ingick det både kavaj och byxor...men just till de svarta kavajerna fanns det inga byxor?? Jag frågade i kassan och då drog de av 200 kr för byxorna....vilket innebar att kavajen kostade endast 300 kr!! DET KALLAR JAG REA!! Han köpte även 2 skjortor för 75 kr st...en plommon och en lila...jättefina  Svart är ju en tacksam färg att kombinera andra färger till...speciellt till en ungdom   


Henrik köpte 1 par jeans, 1 jeansskjorta och 1 T-shirt istället för kavaj. Alla blev nöjda och glada  även deras mamma  


Vidare till Kapp-Ahl där jag fick en ny morgonrock av mamma!! En blå med vita hästar på  och så där väldigt, väldigt mjuk!! Kommer att passa bra till mig som är så frusen    


In en sväng på ICA!! Där hittade jag några snygga T-shirtar till mig själv på REA!!! Och blåa bäddset i blått på REA...i samma mönster som de rosa jag köpte under oktober månad!! Jättefina!! Hittade några reflexvästar för 10 kr st också....köpte 2 st...ska klura och klippa ut mönster till nya reflexhuvan ikväll eller imorgon hade jag tänkt   Jo, och inte att förglömma...jag hittade röd infärgningsfärg  Nu fattas bara det gula!!! Ska kolla runt efter nyår om det finns någon annan stans än på ICA eller ÖB. Blir nog bra så smånigom  


Medans vi ändå var på köpcentrat passade vi på att inviga Big boy som flyttat till stan. Kan säga så här...vi fick vänta LÄNGE innan vi fick maten  sedan fanns det bara plats att sitta bredvid "lekhörnan" där det var flera barn som SKREK, KASTADE LEGO PÅ VARANDRA, SPRÄNGDE BALLONGER MM ALLDELENS BREDVID VÅRT BORD!! LEKHÖRNAN VAR NÄMLIGEN INTE AVGRÄNSAD UTAN STÅR ALLDELENS BREDVID BORDEN MAN ÄTER VID????  OCH INGEN VUXEN ELLER FÖRÄLDER SA FLASKA??? JAG KAN INTE FÖRSTÅ HUR MAN KAN LÄMNA SINA BARN "VIND FÖR VÅG" MEDANS DET ÄR HELT GALET & SKRIKIGT & BRÅKIGT BLAND BARNEN OCH FOLK SITTER OCH ÄTER I BORDET BREDVID?? JAG HAR JU BETALAT SAMMA PENGAR FÖR MIN MAT SOM ALLA ANDRA DÄR INNE!!! Det är då sista gången jag äter på det där stället...usch!!! Jag hade t.o.m huvudvärk när jag gick därifrån   Hoppas verkligen att någon annan har bättre erfarenheter därifrån än vi fick idag!! Vi var 4 st som var mycket irriterade när vi gick ut   Kommer att äta inne på ICA nästa gång om jag ska äta när jag är där....Det är tur att man lär sig vart man INTE ska äta säger jag bara!!!


Nu har jag landat hemma och ska fixa lite här hemma med några måsten innan det blir att chilla framför TV med min stora obligatoriska tekopp  


Ha en jättebra fortsatt torsdagkväll!!!

Chilla lugnt  

Mvh anaby  

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< December 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards