anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg den 10 december 2011

Av anaby - 10 december 2011 23:21

Middagen var supergod   Skönt att ta en dusch och sedan sätta sig vid dukat bord 

Alla blev väldigt mätta  Hi hi!! Sedan åkte jag, mamma, Fredrik och en kompis till honom på ICA för att grabbarna skulle få panta några tomburkar. Det har blivit en hel del efter alla "lan" som Fredrik har haft  Det visade sig att 3 sopsäckar gav 320 kr i pant!!! Helt otroligt!!! Grabbarna köpte coca cola och chips för pengarna 

Hem och hjälpa till med älgköttet som skulle skäras, packas och viss del av det malas till köttfärs.

Det som är kvar nu är köttfärsen som ska malas och vägas upp...sedan blir det att hoppa i bädden!!!  Känner mig redan väldigt trött....kommer som sagt att sova som en sten inatt  

Ännu ett varv har blivit lackat på stigbyglarna!! Ska ta kort på dem imorgon kväll  Ev. är det helt klara då!!!

Hade egentligen tänkt att putsa sadel och träns idag men det visade sig att dagen blev fulltecknad med "jobb" i stallet  ändå  Får se om jag hinner med det imorgon annars tar jag det på måndag. Det löser sig nog!! Tur att jag har flera sadlar att använda 

För att slippa extrem träningsvärk imorgon har jag ätit värktabletter i förebyggande syfte. Är tvungen till det om jag ska orka kliva upp ur sängen imorgon  En stor nackdel med att ha en kropp som inte riktigt orkar med det man vill att den ska göra  Just nu känns det rätt ok!! Jag känner mig lite stel men jag tror nog att jag ska vara iordning imorgon  Blir framför allt en lugnare dag....det kommer att behövas 

Nej, gott folk!! Nu ska jag programmera reprisen av "Så mycket bättre" som jag inte har hunnit med att se ikväll och hästhoppningen imorgon em!! Lika bra att programmera så att jag INTE glömmer bort det 

Ha de gott så länge!!

Mvh anaby       

Av anaby - 10 december 2011 17:06

Jag visste ju ungefär HUR mycket jag hade att göra i stallet idag...men det blev mer än beräknat pga snön 

Jag började med att skotta av transporten. Tung och hemsk snö!! Usch!! Men gör jag det inte idag och det fryser på till imorgon blir det ÄNNU VÄRRE att ta bort  Så det är bara att "gilla läget" och göra det man ska 

 Packade med mig min rosa skruvdragaren och några isolatorer så att jag kunde byta ut de som var trasiga. Var endast 2 st så de kändes helt ok 

Började sedan med att rida T barbacka i hagen med hackamore och barbackapadden.


   


Det gick fina fisken!!! Vi tränade halter, ryggningar, fram och bakdelsväningar  Idag blev det ryggning både 10 och 12 steg  Inga problem där inte!!! När ridningen var avklarad passade jag på att tvätta muggen. Fick bort rejält med krustor idag!! Förhoppningsvis ser det ännu bättre ut imorgon!! Svullnaden är INTE mer utan det ser mer och mer ut som ett "normalt" ben för varje dag som går  Smorde med salvan + helosan + kompresser + padd + fleecelinda. Vill gärna att det ska vara rent så att det kan läka ihop ordentligt!!

Idag fick T "allergimedicinen" efter tips av Bonnie!!! Får se hur det funkar på den sista envisa muggen!!

Sedan var det dags att skotta snö....tja, om jag säger så här....1,5 timmar att skotta bort blötsnö  Man kan hålla sig för skratt  När det var avklarat...passade jag på att mocka!! Rena rama drömmen att skotta så "lätt" efter att ha skottat snöeländet i några timmar  När snön var klar...var det dags att sanera elbanden på den blivande vinterhagen. Kan säga att jag ärligt var gråtfärdig när jag såg elbanden och snön  Jag har gjort stolparna 180 cm-200 cm höga....och de 2 nedersta trådarna tog i marken och den övre var mer än hälften nere till marken och på god väg så att säga  ...de 2 nedre elbanden  hade även lossnat från isolatorerna i  3 av hörnen...och 2 av isolatorerna hade t.o..m gått av!!! SUCK!!! Jag stog och tittade på förödelsen en stund och klurade på OM jag skulle ta bort de 2 nedre breda 40 mm elbanden och byta ut dem mot  smalare 12 mm elband istället??? Eller om jag bara skulle gå hem och dra något gammalt över mig?? Kan säga att det blev INTE det sist nämnda   Det övre elbandet var inte lika mycket snö på och därmed satt det även fast i sina isolatorer....Hmmm!! Något positivt i allt elände  

Jag bestämde mig för att byta ut de 2 nedre  breda elbanden   Och gick därefter hem....hämtade 2 st rullar med 12 mm elband (himmel vad jag är glad att jag ALLITD har elband och annat tillbehör hemma till hagbyggnationer och annat i mitt lager hemma nere i källaren  )...och tog bilen tillbaka ner till stallet...och började snö-sanering av samtliga 3 elband. Sedan sträckte jag det övre breda elbandet som ska sitta kvar.. så att det satt bra igen. Plockade loss 1 elband i taget så att det inte skulle trassla in sig när jag rullade in det. Blev 2 fina stora rullar med breda elband som jag kan använda till sommarhagens del ut mot vägen  Blir jättebra och mindre att köpa till sommarhagen!!!

Sedan var det bara att börja sätta fast de nya smalare elbanden...det gick relativt fort  Tack och lov!!! Isolatorerna är fantastiskt bra att sätta fast elband i både smala och breda...smidigt som bara den  

Packade sedan in allt som skulle hem i bilen...åkte hem....gick ner till åkern och började sanera bort snö från samtliga 2 elband som låg ända ner på marken  DJÄVLA SNÖ SÄGER JAG BARA  Less?? En aning...även om jag vill ha snö så tycker jag att lagom snö är bäst!!!

Självklart var det en stolpe som gått av  Fixade allafall klart allt med elbanden innan jag gick hem för att hämta ett spett och försöka få ner stolpen i marken igen. Hade väl ingen större förhoppning om att lyckas med detta...men gissa om jag blev förvånad när det faktiskt gick bra att göra både håll i marken och vidga på hålet  Stolpen åkte inte ner så mycket som jag hade velat men den sitter stadigt i marken och det blir nog ännu bättre när det fryser på ordentligt framöver Passade på att slå ner de andra stolparna som satt lite löst...gick fina fisken!!! SKÖNT ATT HA FIXAT DET DÄR!!! När jag ändå höll på tog jag resten av åkern...eller de 2 andra sidorna. Var ju ändå trött, genomblött och less...så det var liksom bara att köra på     Alla stolpar satt kvar och fast Hämtade sedan elbanden, blött regntäcke mm från bilen och lämnade i garaget.... innan jag gick ut till paddocken och sanerade bort snön från det elbandet...gick fint även där  1 varv att sanera bort snön och nästa varv till att fixa till tråden 



JAG ÄR JÄTTEGLAD ATT JAG TOG MIG TIDEN ATT SKOTTA BORT ALLT SNÖ I OCH RUNT  VINDSKYDDET IDAG OCH ATT JAG ORKADE MED ATT SANERA BORT SNÖ FRÅN VINTERHAGEN OCH BYTA ELBANDEN BONUSEN JAG HAR GJORT IDAG ÄR ATT SANERA BORT SNÖ FRÅN BÅDE ÅKER-ELBANDET OCH PADDOCK-ELBANDET OCH SIST MEN INTE MINST ATT SKOTTA BORT SNÖN FRÅN TRANSPORTEN!!! DET HÄR ÄR ABSOLUT INGENTING JAG GÖR VARJE DAG...MEN BEHÖVS DET ÄR DET BARA ATT "BITA IHOP" OCH GÖRA DET MAN SKA...DET ÄR TROTS ALLT MIN HÄST OCH MIN UTRUSTNING NU 5 TIMMAR SENARE KÄNNS DET FANTASTISKT BRA ATT HA ALLT DETTA GJORT JAG SKA ÄVEN TILLÄGGA ATT JAG JOBBAR TILL MIG SJÄLV OCH MIN HÄST...VILKET GÖR ALLT JOBB JAG LÄGGER NER ELLER ALLA TIMMAR... SÅ MYCKET LÄTTARE  

JAG KOMMER GARANTERAT ATT SOVA SOM EN STEN INATT  



Imorgon på dagen ska vi sätta ner spetten, sätta ut elaggregatet och lägga ut elkabeln till vinterhagen. L-O tror att vi har elkabel så att det räcker annars får vi åka och köpa mer. Men f.r.o.m imorgon ska elen funka på utbyggnaden till vinterhagen!!! Då håller jag bara tummarna att snön får vara kvar så att T inom kort kan få gå en en större vinterhage 


Nu gott folk ska jag hoppa in i duschen och sedan ska vi bort på middag!! Kvällen blir nog ganska lugn...skulle kunna tro att jag INTE orkar med så mycket mer ikväll...det jag vet om är att jag SKA lackera ännu ett varv på stigbyglarna  Förutom det har jag ingen som helst plan för kvällen!!!! Jo, nu ljög jag  Jag ska se på "Så mycket bättre"!! Men förutom det....är det blankt 


Ha en superduperjättebra fortsatt lördagkväll!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby som är otroligt nöjd och glad...men trött          

     

Av anaby - 10 december 2011 10:25

Det har snöat rejält hela natten!!! Blåste har avtagit som tur är!!! Blir intressant att se HUR mycket snö som kommit egentligen!!! Jag hoppas verkligen att snön kommer att få ligga kvar...och inte regnar bort under nästa vecka  

Idag blir det att rida, skotta snö, sanera snö från elbandet och byta ut några isolatorer på utbyggnaden av vinterhagen. Sedan ska vi sätta ner spett, elaggregat och fixa elkabeln ikväll så att vi kan öppna upp hagen inom kort Vi ska dra elen hemifrån...inte från stallet. Så det behövs en ganska lång elkabel (tunn) som ska gå jämnsmed paddocken och sedan ner till hörnet av hagen. Samtidigt blir det absolut bäst för skulle vi dra den från motorvärmarskåpet nere vid vindskyddet....var vi tvungen att gräva ner kablen i marken...ca 40-50 meter   Så valet var ganska lätt för oss  Betydligt enklare att lägga elkabeln på marken där ingen häst går  Nu kommer jag endast att behöva ett plaströr på några meter som vi trär elkablen genom och lägger på "stigen" som vi brukar gå till stallet. Så att man INTE snubblar och river av elkablen nu när snön kommer   

Jag har lackerat stigbyglarna 1 varv till nu på morgonen...sakta men säkert så blir det ordning på dem 

Nu ska jag äta lite frukost och sedan bege mig ner till stallet för att rida en sväng innan jag sätter igång att skotta snö och fixa tråden på hagen....Det kommer att vara riktigt skönt när allt är gjort!!!!

Jo, inte att förglömma så ska transporten skottas fram  

Nej, bäst att lägga på en rem så att jag blir klar med allt innan det börjar skymma!!!

Ha en jättebra fortsatt dag!!!

Chilla lugnt  

Mvh anaby  


Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< December 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards