anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg den 16 december 2011

Av anaby - 16 december 2011 23:03

Jag har haft en bra och lugn kväll här hemma. Känns som om mitt "utbrott" släppte en massa spänningar för jag har känt mig otroligt lugn   Ser fram emot imorgon vilket jag inte gjorde imorse!!! En klar förbättring!!

Jag har blivit intervjuad av min yngsta son i ett skolarbete....Hi hi!! Får se hur det blir 

Sedan har jag titta på "Svenska hjältar galan" och gråtit som en halvtok  Är nog delvis därför som jag känner mig lugn också....är lite trött pga all gråt..dock på ett positivt sätt!! Vilka härliga människor det finns 

Snart väntar bädden och jag hoppas på en bra dag imorgon!!

Ev. blir det en barbackatur med T i hagen...så att han får lite "hjärngympa" allafall  Tänkte ev. prova mitt sidepull med ringar som jag köpte i våras....har inte kommit ihåg att provrida med det än  Minnet är kort men intensivt nu för tiden 

Sov gott!!

Mvh anaby     

Av anaby - 16 december 2011 19:11

Ja, vart ska jag börja....jag har haft det väldigt jobbigt med blödningar i nästan 1 år nu. Efter mycket om och men fick jag för ca 1,5 veckor sedan en spiral insatt. Idag har jag haft blödningar i 17 dagar sammanlagt...det tär på kraft, energi och ork  


Det är jobbigt att INTE veta om det här kommer att funka....

att INTE ha matlust och vilja äta dagligen....

att ha blödningar och ha ont VARJE DAG......

att INTE orka upp ur sängen på morgonen och få anstränga sig för att kliva upp....

att tvinga sig ner till stallet och rida.....

tvinga sig till de mesta som "ska och behöver" göras hemma mm  

att inte orka med att göra saker som jag vill...suck!!! Är så less just nu 


Jag har verkligen "hållit god min" överallt...hemma...i stallet...jobbet...men nu i em "rann det bara över"  Jag orkade inte längre....Usch!!!

Skrek, grinade och kände bara att nu RÄCKER DET!!! SUCK!!!


  Vi har ätit middag, städat och fixat lite och det känns "rätt så bra" just nu. Dessutom tagit en lång varm dusch Det brukar pigga upp när man känner sig låg 

Ska göra iordning en stor kopp te och sedan "bara försöka vara" resten av kvällen. Får se vad jag orkar och hittar på imorgon. Har egentligen MYCKET att göra men känner att jag får nog välja bort någonting....om jag ska orka med dagen  Blir nog bra med rätt prioritering är jag övertygad om    


Nu ska jag förhöra sonen på lite läxa och sedan chilla!!!

Ha en jättebra fortsatt fredagkväll och glöm inte bort att se "Svenska hjältar" Kl.20.00 på TV4  

Chilla lugnt  

Mvh anaby en aning knäckt just nu  

Av anaby - 16 december 2011 18:43

Tog bilen ner till stallet med torvmixbalen och sedan begav vi oss ut på en uteritt...T & jag   Det var en ganska fjantig häst som tyckte att stora snöklumpar vid sidan av vägen var "jätteläskiga"  Underlaget var skapligt!!! Lite is men mycket hade tinat bort på grusvägen  Så idag gick det att ta våra "2 vanliga travsträckor" till T:s stora lycka 

Idag tog jag "tjuren vid hornen" och red nedanför kyrkan...för att se vad "Herr´n" tänkte hitta på där idag  Till min stora lycka var det ingen is alla på älven vilket innebar att "allt var som vanligt" med T  Vi travade lite på hemvägen där nere och det var inga problem  Det märks dock att han "bara" är skrittade och sedan har vilat...han är pigg!!! Hi hi!! Men som vanligt reglerbar  Efter sista travsträckan var "Herr´n" en aning på tårna  Men efter några halter lugnade han sig. Så skönt att han lugnar ner sig så pass snabbt...tar ca 100-150 meter sedan är han lugn igen  Idag kändes det mer som om jag skulle ha varit chockad om han hade varit lugn och sansad  



När vi kommit hem igen blev det den obligatoriska "muggtvätten" 


Här kommer några kort där vi brukar stå när vi tvättar.... och jag ber om ursäkt över att de är tagna med mobilen. Kom inte ihåg kameran idag  Är dock en aning tveksamma till att kameran hade gjort ett bättre jobb idag...ruggigt och mörkt ute  

 


Här "runt hörnet" av vindskyddet har jag skottat bort snön så att vi kan stå där när det tvättas  Nu är det i princip bara is och barmark där  



T redo för "muggtvätt"!!! Jag har 2 hinkar...den vita som jag har tvättsvamparna i....och den röda som jag sköljer med. För att få allt så rent som möjligt. Nya tvättsvampar till VARJE ben och en använd tvättsvamp doppas aldrig i vattenhinken igen!!! IKEA-kassen är helt suverän!! Där ligger handdukar (ny till varje ben), lindor (nya som tvättas dagligen) , paddar (nya som tvättas dagligen), kompresser, salva mm  


 


Utsidan vänster bak. Man ser där det är rosa VART muggen har varit...man kan nog kalla det för rasp eftersom det gått upp till kotan!!! Just nu är det det här benet som är mest krustor på.


 


Insidan höger bak. Samma sak här....man ser där det är rosa VART alla krustor har suttit!! I nuläget är det endast några små krustor längst upp vid den vita och svarta pälsen som inte har gått bort än...väldigt lite  


        


  Utsidan höger bak. Det här är det benet och sidan som varit MEST angripet!! Man ser väldigt väl HUR stort område som är rosa här  Det har varit krustor ända från kotans början på nedersidan tills den svarta pälsen börjar!!! Jag kan säga att jag kunde hålla mig för skratt när det var som värst   Samma sak här...endast lite krustor som finns längst upp vid den vita och svarta pälsen. Pga allt rosa och håravfall smörjer jag även in med helsoansalva innan jag lindar....så att det INTE torkar ut!! Har funkat bra  SVULLNADEN I BÄGGE BAKBENEN ÄR NU HELT BORTA!!! PUST!!! Precis som jag sa till min Veterinär...om vi hittar någonting som tar bort krustorna och läker muggen kommer även svullnaden att gå ner av sig själv  


Ska se om jag kommer ihåg att ta ner kameran imorgon och ta lite bättre...men framför allt skarpare kort på muggen  


Sedan fick T lunch medans jag fyllde på 4 hösäckar i stora höhäcken. Mockade ut i vindskyddet...tror att det blev 4 skottkärror sammanlagt...och fyllde på med 1 torvmixsäck  och 3 halmsäckar  Det blev väldigt bra!!! Nu behöver jag dessutom INTE tänka på att "skotta ut ur vindskyddet" under nästa vecka...dvs jul  Avslutade med att fylla på med 1 hösäck i lilla höhäcken i vindskyddet. Härligt att vara klar!!! Bara vattnet kvar att byta ut 


Tog sedan bilen hem och satte igång en "muggtvätt" med lindor, paddar och handdukar  Numera tvättar jag endast varannan dag...när det var som värst kunde jag tvätta 2 ggr per dag 


Gick in hem och "bröt ihop"  


Mvh anaby     

Av anaby - 16 december 2011 10:48

God morgon!!! Jag har sovit grymt gott & tungt inatt  Det känns riktigt bra att vakna nu på morgonen 

Jag har dammsugat undan vatten i källaren och sprayat sista varvet på stigbyglarna!!! Tjjjoohhoo!!!

Äter frukost och ska sedan ta bilen ner till stallet. Ska ha med mig en torvmixbal...då är det bäst att ta bilen...orkar inte släpa på balen ner  Förutom T, stallet och en massa fixande där blir det städ, tvätt och en massa fixande hemma idag.  En ganska "tråkig" dag med andra ord  men i slutändan effektiv hoppas jag

Nej, nu ska jag fortsätta äta så att jag tar mig ner till stallet i vettig tid!!

Ha en jätte superduperbra fortsatt fredag 

Chilla lungt  

Mvh anaby   

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< December 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards