anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg den 26 december 2011

Av anaby - 26 december 2011 20:52

Vi har börjat göra en mycket god och enkel grillsås som vi kallar för "fusk-Bea-sås" istället för att köpa riktig Bea. Den har vi ätit hela sommaren när vi grillat och hela familjen bara älskar den   Det är ju upp till var och en att prova och bedömma så klart  Men vi tycker att den är jättegod 


Fusk-bea-sås 


5 dl creme fraiche (ju högre fettmängd desto krämigare sås)

1 tärning av "mörk oxbuljong" (finns endast att köpa i små förpackningar)

1-2 msk dragon (efter tycke och smak)


Japp!! Några fler ingredienser är det inte!!!


Lägg ner CF i en kastrull och tillsätt oxbuljong tärningen och dragonen. Koka upp.  Är man stressad kokar man bara upp såsen men vill man ha de RIKTIGT god!! Så låter man den sjuda i 20-25 minuter på låg värme. DÅ BLIR DEN SAGOLIK och alla smaker kommer fram  Går mycket bra att värma upp i micron dagen därpå  Jag har bla använt den till tjälknölen både igår och idag  


Mvh anaby  

Av anaby - 26 december 2011 20:37

Jag tänkte dela med mig av ett gott  och enkelt recept på ett special bordsmargarin...supergott på bla tunnbröd 


 


Man river valfri mängd Västerbottensost i en bunke. Gärna med ett litet rivjärn...ju finare desto lättare att breda ut på tunnbrödet  


   


Låt 500 gram smör stå framme och bli mjukt. Rör sedan ihop ost och smör så att de blandas väl.


 


Lägg ner i en gammal diskad bregott bytta eller liknande....eller annan typ av förvaring.

Ta fram i god tid innan ni ska använda det och använd sedan på tunnbröd mm...

RIKTIGT GOTT  


Mvh anaby  

Av anaby - 26 december 2011 18:17

Bestämde mig på morgonen när det blåste storm att inte rida...det lugnade ner sig på em...men då var det redan mörkt   Suck!!! Gick ner till stallet och började med att spänna elbanden på nya utbyggnaden på vinterhagen. När det var klart..ringde jag hem till L-O som fick slå på strömmen  Medans jag gick in för att hämta grus och en grimma till T. Ville "grusa" lite där det var isgata....hagen går nämligen i nedförsbacke  Även om T har 4 broddar känns det lite så där...när det är is i backen  Dock ser utbyggnaden BÄTTRE ut med snö nu än hans "vanliga" vinterhage som det enbart är is i 

När jag grusat och grimma kommit på plats...öppnade jag upp mellan hagarna!!! 

T var väldigt skeptisk  Han tyckte att det var JÄTTELÄSKIGT och höll sig kring mig ett långt tag 

Har filmat lite...dock en aning mörkt då det började bli skymning....men man ser hur T rör sig i hagen....ska filma lite mer imorgon på dagen när det är ljust... så ser man betydligt  bättre både underlag och hur stor hagarna är tillsammans     


 


Helt ok bild i skymning med nya kameran 



 

Vi börjar med första filmsnutten som jag kallar: DET ÄR LÄSKIGT MATTE!!!


 
 
 

Filmsnutt nr 2: FORTFARANDE LÄSKIGT!!! MATTE STÅ KVAR!!!
 
 
 
  Filmsnutt nr 3: UTFORSKAREN!!!
 
 
   
 

Filmsnutt nr 4: RULLAR SIG!!!


Efter rullningen blev han mer och mer intresserad av hagen...och strosade runt  och "kollade läget" i hela hagen medans jag började "jobba" med att kratta nedanför stora höhäcken och sanera bort gammalt hö. T kom och kollade med jämna mellanrum VAD jag gjorde att att jag verkligen fortfarande var kvar  Ja, han är rolig min häst!!

Fyllde på hö i bägge höhäckarna och mockade hage + vindskydd. Fyllde på 1 säck med halm inne i vindskyddet idag också   Och slutligen bytte jag ut allt vatten i Termobaren. Avslutade med att borsta och smörja muggen som är kvar med Vegebomsalvan...är några små områden som det fortfarande finns kvar lite på. Det verkar har gått bra att vara olindad inatt. Dock har det kommit en del torvmix på salvan så imorgon blir det att tvätta bort det...så att det är helt rent. Men om jag tvättar någon gång i veckan känns helt ok  Uppskattningsvis blev det ca 2 timmar som T gick och utforskade nya delen av vinterhagen idag.

Jag stängde igen grinden mellan hagarna innan jag gick hem. Imorgon öppnar jag upp direkt jag kommer ner till stallet på fm och så får det vara öppet hela dagen så att T kan utforska ordentligt VART elbanden och allt sitter. Då har han förhoppningsvis ordentlig koll på hagen sedan under kvällen. Får se om jag stänger igen grinden till natten eller om det får vara öppet...Det lär visa sig hur jag bör göra  

Har just ätit middag och ska rugga upp mig lite och göra mig en stor kopp med choklad  och se på TV!!! 

Imorgon efter jag har ridit ska vi iväg och både shoppa lite olika grejer och handla mat. Det blir jättebra då det kommer att gå relativt fort i stallet för mig...allt det "tunga" har jag gjort idag  

Nej, gott folk!! Nu ska jag chilla!!

Ha en jättebra fortsatt måndagkväll!!

Chilla lugnt  

Mvh anaby  

Av anaby - 26 december 2011 12:18

Det blåser storm ute!!! Blir ingen ridning idag...tyvärr  ...hade gärna ridit men för både min och T:s säkerhet avstår jag och väntar tills imorgon istället   Ska snart gå ner och göra klart T för dagen. Ev. kommer jag att öppna upp mellan hagarna idag...ska bara se hur underlaget är i NYA utbyggnaden innan jag bestämmer mig helt. Och även spänna elbandet klart så att allt är "i topp-trim"  Ska se om jag kan fota och filma lite med min nya kamera idag  Måste ju inviga den och se om den är bättre än den gamla 

Ha en jättebra fortsatt måndag!!

Mvh anaby   

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< December 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards