anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Direktlänk till inlägg 3 september 2012

Ridtur och fixa här hemma:)

Av anaby - 3 september 2012 15:57

När T visade sig här uppe vid huset gick jag ut och plockade in honom i paddocken. Fixade sedan iordning utrustning och annat och började göra iordning honom. Kollade igenom fd. muggbenen ordentligt idag och det ser bra ut! Några små krustor på ena benet men de försvann när jag borstade. Känns INTE som om det ska vara några problem men kommer att ha lite "koll" på det under veckan. Skorna och sömmen har nöts rätt så rejält så jag får nog ringa och beställa tid hos Hovis efter 6-7 veckor den här gången  Jag har det jättebra att L-O kan byta ut söm OM det behövs...så att skorna klarar sig hela skoperioden. Får se hur det ser ut nästa vecka. Är just nu inne på 5:e veckan.

T såg ut som en "lerinpackad-mammut" och jag tackar än en gång min Magic Brush som är helt fantastiskt bra till ändamålet  Tar max 5 min att få honom "ren" igen  

Idag var vi röda igen. När veckan är slut och allt ska tvättas blir vi BRUNA resten av september!!! Det lutar åt att det blir DM-schabraket som kommer att användas som första bruna schabrak  

Till slut var vi redo för ridtur och jag fick t.o.m ta av mig jackan för att det var så varmt ute...härligt då är det ju ändå september nu  

Idag när vi red förbi ponnyernas hage....stog den vita islänningen vid hagen och betade och blev lika nyfiken som alltid....dock så konstaterade både jag och T "att han stog där" och gick bredvid hagen. Sedan ignorerade vi honom  Varav han stannade efter bara några meter i brist på uppmärksamhet  

T är lite skeptisk vid grannen som har hönorna fortfarande....han tror att de väntar på honom i buskaget bredvid vägen  Och spanar dit med stora ögon varje gång vi går förbi  För tillfället bryr han sig INTE alls om när tuppen gal...det har han varit lite stressad över tidigare. Så han har fått ganska mycket "tupp & höns-terapi" under sommaren  

Dags för trav och det var inga problem alls!! Jättefin och trevlig i traven mot kyrkan  Mötte både en cyklist och en joggare som vi travade förbi. När vi nästan var framme vid kyrkan kom en servicebil från kyrkan och susade förbi på vägen nedanför. T tittade på den men reagerade inte nämnvärt  

Vände och skrittade en bit innan det blev trav igen. Sista traven kändes kalasbra!!! Det var inga problem att korta in honom idag heller...dock stannar han gärna till 50 meter innan jag vill stanna....börjar trav direkt jag går på och fortsätter i samma fina tempo igen  MYCKET BERÖM IDAG!!!

Skrittade sedan hem och det bästa idag med skritten var att han snubblande INTE en enda gång  

Jag verkar ha hittat ett tempo som passar honom i skritt som jag lätt kan "känna av" om det är för långsamt eller för fort nu. Han snubblar nämligen både när det går för långsamt eller för fort han ska gå i ett "lagom" tempo för honom. Nu verkar det som om jag har hittat det för han snubblar MYCKET mindre nu motför tidigare. DET KÄNNS JÄTTEBRA  

Idag fick T på sig magnettäcke, nackmagnet och benmagneter för första gången på flera månader. Det är svalare ute nu och sedan ska jag sätta igång honom mer och mer nu under september så då behöver han få "lite hjälp" med sina muskler  


 

Medans T fick magnetbehandling passade jag på att fylla på vatten i hage och paddock.

Jag har det väldigt smidigt när jag fyller på vatten...drar bara slangen över vägen och fyller på både i hage och paddock  


 


Vägen är en grusväg och det är inte så mycket trafik där. Men både bilar, mopeder, cyklister och gångare kan ju gå eller köra på slagen utan problem  



En lite filmsnutt  


Under de 7 nättar jag har jobbat sedan jag kom tillbaka efter semestern har jag använt mig av den senaste magnetplattan till nacken och axlarna som jag köpte på www.magnethealth.se


   

Den mörka sidan är framsidan och den silvriga baksidan. Den är ganska stor 20 cm x 12 cm och kostar fortfarande 95 kr st på REA och fraktfritt!!!

Jag har magnetprodukter både från www.uncab.se bla magnettäcke, nackmagnet, benmagneter och magnetschabrak och även från www.magnethelth.se bla knämagnetskydd, hasmagneter och vaddstycken.

När allt var klart med T gick jag ut för att städa ordenligt hos kaninen. Ibland blir det väldigt blött inne hos henne när det har regnat mycket. Blev positivt överaskad då det knappt var någonting som var blött!!! Städade ordentligt och la in nytt spån till henne. Hon älskar även rönnblad!!! Det är det bästa hon vet i bladväg....inga andra blad äter hon förutom maskrosblad men trädslag då menar jag  

Nu har jag landat hemma och inne!! Har tvätt nere som ska hängas upp och lite annat som ska göras här hemma men jag är nöjd med det jag har gjort idag hittills. Det jag inte hinner idag fortsätter jag att jobba med imorgon istället  Kommer att ta fram till onsdag innan den "riktiga" orken infinner sig och kroppen har återhämtat sig efter "hellweek" men sedan ska jag nog vara någorlunda iordning igen  

Nu ska jag börjar klura på middagen!!
Ha en jättebra fortsatt måndagkväll!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby  
 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av anaby - 8 mars 2022 09:41

Halloojjjsan igen! Det känns skönt att vara frisk och komma igång i det vanliga gängorna igen. Har börjat rida igen och det känns otroligt bra          Har fått några nya hästmassagekunder under veckan. Det blir både spännande och intressant at...

Av anaby - 4 mars 2022 20:50

Halloojjsan allihopa! Både jag och min man har haft Covid i veckan. Vi har som tur var fått en lindrig varitant och vi är tacksamma att vi fick Covid nu istället för från början för 2 år sedan när många var allvarligt sjuka. Jag har inte fått åka...

Av anaby - 23 februari 2022 13:48


    Vi gifte oss 22/2 2022   Önskar alla en fortsatt fin dag och kram på er  Mvh Anna   ...

Av anaby - 15 februari 2022 00:40

Halloojsan igen!  Här är det ganska högt tempo   Jag håller på att komma igång med företaget. Bla så håller jag på att sy veteryggvärmare till häst, vetebettvärmare och veteryggvärmare för människor. Har kommit igång med veteryggvärmare till häst o...

Av anaby - 6 februari 2022 22:33

                  Hallojjjjsan allihopa! Hoppas att ni har haft en bra helg      Vi har haft stalljour i helgen. Det blir var 6e vecka och då har vi hand om stallet och 13 hästar lördagmorgon, lunch, kväll och söndag morgon. Söndag lunch och...

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< September 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards