anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Direktlänk till inlägg 13 oktober 2013

Då var det dags igen...samma tid annat år;)

Av anaby - 13 oktober 2013 12:01

Tja, då har man blivit 1 år äldre mot för vad man var förra året vid den här tiden   Jag konstaterar att jag har ridit länge nu och haft några hästar under årens lopp. Jag har också haft tur och tävlat på 4 olika hästar på en relativt hög nivå i hoppning. Något som jag ser som en otroligt förmån och som har gett mig mycket rutin och erfarenhet så här i efterhand   Alla mina 8 hästar som jag har ägt under 38 år har gett mig olika erfarenheter i livet och jag är tacksam att jag har haft förmånen att äga allihop   Jag konstaterar också att utan min familj skulle jag inte heller vara den människan jag är idag   För att man ska fungera krävs det MYCKET som ska "klicka" i livet och jag skulle nog säga att jag har haft tur och är väldigt nöjd med mitt liv som jag lever idag   Det enda jag kan klaga på är att jag inte har en kropp som fungerar till 100 % men man får helt enkelt göra det bästa av den situationen och "gilla läget" och försöka stärka upp den så gott det går   Så att den funkar i några år till   

Jag önskar er alla en jättesuperduperbra dag idag!!
Kram anaby  

 

 

Min första häst eller ska man säga ponny Kadett. Det här måste ha varit 1976   

 

 

Hoppar lite hemgjorda hinder och pappa fotar. Året borde har varit 1976 eller 1977.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

 

 

Min första stora häst Abbe en ridtravare som vi köpte 1978. Han var verkligen jättesnäll!!

 

 

 

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

 

Min första tävlingshäst var en halvgalen liten fux vid namn Comtesse  Köptes in som 4-åring och var endast 157 cm hög. Men hoppade hus och hade en grym kapacitet!! Jag och min tränare Robert tog den häst hästen från 0 till Msv B på 2 år  Då hade jag vunnit Msv B och ridit som Junior i Elitserien + en massa annat!! HELT OTROLIGT!!!

 

    

En av mina favoritbilder genom tiderna. Bilden är tagen av min tränare Robert på en tävling i Normaling och året är 1983. Den här bilden är förstorad och sitter på en vägg i hallen här hemma  

 

Från en större A-tävling på hemmaplan 1985. Japp!! Jag var "brun-o-man" redan på den tiden   

 

 

Bilden är tagen av VK och lades senare ut i ett repotage om mig och min häst i tidningen angående Elitserien 1985.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

   

Curtan som köptes in 1987. Min första "stora" häst som var ca 170 cm. Snäll både att rida, hantera och hoppa men en aning envis   

 

 

Han hade "stora" öron  Många hade rätt roligt åt hans öron men han var en otroligt härlig häst   Och lärde mig verkligen att "rida" mot hindren  

 

   

Hoppträning på G:a K4 1988.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

 

 

Så var det då dags för Wirbelwind!! Hästen med stort H eller drömhästen kan man nog också säga. Han köptes in hösten 1989 när jag gick min undersköterske utbildning och levde på studielån  Smart att köpa en dyr häst då?? Nej, då inte alls!! Men jag har INTE ångrat att jag gjorde det  Han hade nämligen ALLT man vill ha hos en hopphäst eller en häst överhuvudtaget  Det enda negativa jag kan komma på är att han hade "gris-skräck"!!

Wirbelwind och Tabasco är väldigt lika varandra både till utseende, typ, steg och temperament!! De hade kunnat vara bröder!!

 

 

Ett av favoritkorten   Wirren var så otroligt snäll och försiktig med ALLA!! Henrik är här ca 1,5 år och Wirren är så försiktig när han klappar honom  

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

 

Då var det dags för Zimé!! Jag fick hem henne som 1-åring och tog sedan bort henne som 18-åring. Hon somnade in hemma i hagen och är begravd på pappas mark en bit bort från stallet. Det här är den hästen som jag har mest och längst historia med av förklarliga skäl då vi har tillbringat 17 år tillsammans. En del har varit bra och mycket har inte varit bra  

Hon var väldigt trevlig att rida in och sedan efter Kvalitetstävlan lånade jag ut henne då jag väntade barn. Fick hem henne 9 månder sedan och då gick det knappt att göra någonting med henne ?? Då var hon 5 år. Jag tillbringade sedan resten av tiden tillsammans att göra henne "ridbar" igen....det gick bra för mig att rida och hantera henne men knappt för någon annan att ens leda henne  Vad som hände medans hon var borta har jag ingen aning om? Jag vet bara att hästen endast litade på mig efter det att hon kom hem igen. Hur vet jag det?? Jag satte upp andra människor  i sadeln som hon både bockade och stegrade av!! Till slut kommer man till den tiden när man inser att man INTE ska sätta upp någon annan ryttare på ryggen utan göra jobbet själv pga skaderisk och annat. Och samma sak gällde vid hantering. Så jag tog hand och red henne själv istället fram tills hon somnade in.

 

   

Ute i min morbrors stall vintern 1996.

 

 

Kvalitetstävlan på Strömsholm hösten 1993.

 

Några veckor innan Zimé somnade in tog Fredrik några kort på oss   April 2007.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

 

Då var det Tabascos tur!! De flesta vet ju redan vem han är så jag tänkte inte skriva så mycket om honom  Den här bilden är från oktober 2011 då jag första började med Rosa under oktober månad och Rosa bandet  

 

Tabasco i sommarhagen hösten 2008.

 

Från mars 2013 om jag inte är helt ute och cyklar. Gillar bilden skarpt  

Och slutligen en bild från maj 2013  

 

 

Mvh anaby  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av anaby - 8 mars 2022 09:41

Halloojjjsan igen! Det känns skönt att vara frisk och komma igång i det vanliga gängorna igen. Har börjat rida igen och det känns otroligt bra          Har fått några nya hästmassagekunder under veckan. Det blir både spännande och intressant at...

Av anaby - 4 mars 2022 20:50

Halloojjsan allihopa! Både jag och min man har haft Covid i veckan. Vi har som tur var fått en lindrig varitant och vi är tacksamma att vi fick Covid nu istället för från början för 2 år sedan när många var allvarligt sjuka. Jag har inte fått åka...

Av anaby - 23 februari 2022 13:48


    Vi gifte oss 22/2 2022   Önskar alla en fortsatt fin dag och kram på er  Mvh Anna   ...

Av anaby - 15 februari 2022 00:40

Halloojsan igen!  Här är det ganska högt tempo   Jag håller på att komma igång med företaget. Bla så håller jag på att sy veteryggvärmare till häst, vetebettvärmare och veteryggvärmare för människor. Har kommit igång med veteryggvärmare till häst o...

Av anaby - 6 februari 2022 22:33

                  Hallojjjjsan allihopa! Hoppas att ni har haft en bra helg      Vi har haft stalljour i helgen. Det blir var 6e vecka och då har vi hand om stallet och 13 hästar lördagmorgon, lunch, kväll och söndag morgon. Söndag lunch och...

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7
8 9 10 11 12 13
14 15 16 17
18
19 20
21 22 23 24 25 26 27
28
29
30
31
<<< Oktober 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards