anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg den 2 oktober 2013

Av anaby - 2 oktober 2013 19:22

Jag har sovit som en stock i 9 timmar inatt!! Känns fantastiskt bra att slippa vakna av hosta eller att vara tät i näsan  Förhoppningsvis har det vänt nu med sömnen....har sovit grymt dåligt under hela min förkylningstid som varit i 5 veckor nu. Kroppen orkar ju tyvärr inte hur mycket eller länga som helst utan längre sömntimmar  

Hann med att äta frukost innan den andra av Ridtravartjejerna som ska justera protokollet kom förbi. Nu ska det postas för att skickas till Skatteverket imorgon...måste bara köpa kuvert och frimärke först  

Sedan var det bara att klä om till ridkläder och bege sig ut för att rida på T. Vädret var fantasiskt bra...sol och knappt någon blåst idag  Otroligt bra!!!

Jag bestämde mig igår för att göra ännu en uteritt idag för att förhoppningsvis "ha fått igenom" det jag ville igår....

T kändes rätt pigg och energisk redan från början. Det börjar bra!!!

Sedan kändes han riktigt trevligt när vi började trava vid växthusbacken. Inga problem att ta en förhållning och ligga kvar...betydligt bättre än igår på samma sträcka Fortsatte mot kyrkan och han blir lugnare och lugnare även om han fortfarande "tittar till" på vissa saker. Jag är nöjd och glad så länge han inte gör en tvärnit  

Skritt nerför backen som går nedanför kyrkan och sedan trav mot bron.


 

Här är en bild på vår klätterbacke. Inte så brant...inte så lång men lagom för oss  Det blev 3 klättringar i trav upp och han var väldigt lugn och fin idag och låg kvar i det tempo som jag la honom i  NÖJD RYTTARE!!!

Skrittade en kort sträcka innan det blev trav nedsittning och han kändes mer avslappnad motför igår.

Skritt uppför backen och trav nedsittning förbi bordet....lättridning mot nästa backe. Sedan blev det först lättridning och sedan nedsittning och trav förbi parkbänken  Har provat trava och sitta ner när jag passerat parkbänken några ggr nu. Det har funkat väldigt bra!!! T har nog insett att den INTE kommer att bitas  

Fortsatte i lättridning till ladan och sedan blev det nedsittning till grannen i det röda huset. Idag "låg T kvar" när jag la honom i det tempot jag vill ha på slutet. Skönt att han faktiskt "rättar" sig till nästa dag.... när jag la ner en hel del jobb på att han skulle lyssna igår Är väldigt nöjd med dagens ridtur då han INTE låg på nämnvärt i handen heller  Det är vid såna här ridturer man förstår och inser att det är viktigt att hästen blir riden ofta, stimulerad och genomriden med jämna mellanrum för att allt ska funka vid ridturerna man gör  

Mycket beröm och skritt hemåt!!! 

 

Snart hemma efter den mycket trevliga ridturen idag   

När vi landat hemma i paddocken fick T mat, magneter och färskt gräs. Jag gick in för att ta igen mig i några minuter innan jag tog mig en dusch. Tog av T magneterna och åkte sedan ner till stallet för att fylla på hö innan jag åkte iväg på ridlektionen med mitt kusinbarn. Lektion nr 12 i ordningen.

Idag stog det hoppning på schemat. Jag ville gärna se honom travhoppa så vi började med det. Sedan gick vi över till 5,5:an och det funkade väldigt bra. Han har en tendes att tagga och blir väldigt het ganska snabbt men eftersom vi började med att travhoppa var han skapligt lugn hela tiden. Sedan tog vi bort ett av hindren till 5,5-övningen ställde vi upp 1 hinder på andra långsidan som ekipaget fick hoppa i galopp. Han taggade till så hon fick gå ner i trav och lägga några volter och när han kändes lugn...fatta galopp och rida på hindret. Sedan sakta av och göra några volter innan hon fortsatte på nästa hinder. Det här funkade VÄLDIGT bra på hästen  Det var inga höjder att tala om ca 50-60 cm men jag ville att han skulle vara lugn och hoppa väl så att säga och att ryttaren skulle kunna sitta lugnt på ryggen och bara följa med.  Vilket de gjorde bägge 2 !! De 3 sista sprången var riktigt, riktigt bra!! Jag är väldigt nöjd med dem  

Nu ska de travhoppa några språng på fredag...bara så att han får lite mer kläm på travbommen och sedan åker vi iväg med honom till en ridbana och ska hoppa på söndagem. Han har en tendens att blir lite fjantig och rädd när han kommer till ett nytt ställe och ska hoppa. Då kan det vara bra att åka iväg och se hur han sköter sig nu så får vi jobba igenom det på en gång. Tror nog att det kommer att gå jättebra!!!

Sedan åkte jag hem och blev upphämtad av Charlotta då vi skulle ut och äta middag. Det blev plankstek och glass au four  Fantastiskt gott och nu är jag mer än mätt...typ sprängfylld  

Jag håller på att vänta in "Bonde söker fru" som börjar 20.00...går ju inte att glömma bort det!! Hi hi!!

Nej, nu ska jag lägga mig i planläge och chillla!! Tur att jag har fastedag.. imorgon säger jag bara  

Ha en fortsatt jättebra onsdagkväll!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby  

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7
8 9 10 11 12 13
14 15 16 17
18
19 20
21 22 23 24 25 26 27
28
29
30
31
<<< Oktober 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards