anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Direktlänk till inlägg 10 januari 2013

Hovis och höbal:D

Av anaby - 10 januari 2013 21:18

Jag hann med att äta middag och ta igen mig lite innan Hovis ringde och det var T:s tur att bli skodd. Måste säga att T skötte sig jättebra idag!! Bak som han brukar ALLTID tjafsa lite varje gång....stog han idag som ett ljus?? Både jag och Hovis var mycket förvånade med glada  Eftersom det har hänt en hel del med T sedan han började äta nyponskalen så får jag den uppfattningen att det även har hjälpt till med att han är lugnare vid skoning. Jag bytte ut alla broddar då jag har korta broddar på honom. Sätter jag på längre så snubblar han mer och skalar av bakhovarna...vilket inte känns så bra!! Nu kollade både jag och Hovis bakhovarna och kan endast se lite, lite avskalning. Det känns jättebra och är nog första vintern som det har varit så pass lite. Det känns som om jag har "hittat" vad som passar bäst för T på broddfronten. Jag byter hellre broddarna ofta än att det blir sämre för T.

Hovarna håller på att vidga sig så till hösten ska T få 1 storlek större på framskorna  Som läget är nu blir det en skoning till med skor och sedan kommer han att gå barfota 2 skoningar under sommaren. Det blir jättebra!!!

Jag har som alltid " en plan"   När alla hästar...T och ponnyerna var ute i sina hagar ringde jag pappa och L-O som kom ner med en höbal. Jag sopade och städade bort efter skoningen medans de körde ner balen.

Nu står höbalen redo att öppnas och rivas ut!! DET KÄNNS FANTASTISKT BRA!!! Och att det är en dryg månad tills vi behöver rulla in en ny  Behöver jag säga att jag gillar STORBALAR med hö...big time  Jag har INTE hösilage utan torrt hö som är inplastat...eftersom jag endast har 1 häst. Tycker att det funkar jättebra med torr hö som är inplastat. Har dock hört flera som inte alls har varit nöjda...det är väl så med allt kan jag tänka mig. Vi har olika syn på vad vi vill ha för typ av foder och annat. Sedan har jag haft tur med att jag knappt har fått en dålig höbal!! Förutom de 3 höbalarna som jag lämnade tillbaka för något år sedan och fick pengarna tillbaka för... tror jag att det endast är 5 "dåliga" höbalar som jag har kasserat på drygt 10 år. Det tycker allafall jag är ett bra snitt  

Mvh anaby  

 
 
marianne

marianne

11 januari 2013 11:28

Undrar om de där nyponskalen skulle vara ett alternativ till glucosamin? att variera med.....glucosamin ska man ju göra lite uppehåll med ibland å då kanske nypon skulle va bra att ge istället?

Jag brukar alltid gå ner till skritt när jag möter nå´n, bil, cykel eller gående, Brigade visste det och stannade själv så fort det kom någon :) Vanedjur.....

Jag har haft lunginflammation en gång förr, kommer ihåg att jag var helt sänkt och knappt orkade till toa...men tur man glömmer fort, men så långdraget som ditt var det då inte, jag var i stallet hos Brigade efter nå´n vecka, jag kommer ihåg att alla skällde på mej där, men jag längtade efter honom så jag var tvungen att åka dit ;) Han var liksom mitt allt och han var den som kunde trösta mej och göra mej frisk.

http://marresmams.blogg.se

anaby

12 januari 2013 11:02

Jag skrev ett eget inlägg om Nypon som svar:)

Jag tycker precis som du satt det känns säkrast att skritta förbi eller stå still. T stannar gärna själv när det kommer en bil, moped eller annat. Jättebra tycker jag!! När jag möter människor på vägen känns det bäst att sakta av och skritta förbi. Det är så lätt att hästen "hoppar till" och en del är ju faktiskt hästrädda!! Det funkar verkligen jättebra just nu och T är helt med på noterna så att säga;) Hi hi!!

Jag var helt knäckt när jag hade lunginflammaton...usch!! Tog bilen ner till stallet varje dag...har ju ingen som hjälper mig med hästen. Fick sitta i bilen och hyperventilera innan jag steg ur och sedan vila efter varje moment...men till slut var allt gjort ändå;) Någon ridning blev det inte på 1 månad för mig:S Förutom att åka till stallet varje dag så låg jag mest i soffan och hade fullt upp med att ta mig till toaletten och köket de första 2 veckorna. Sedan var jag tvungen att börja jobba. Fråga mig inte hur det gick till men det gick allafall;) Kan vara pga det som det tog så länge innan det gick över. Fick ju nämligen ingen sjukskrivning??

Mvh Anna & Tabasco:)

 
Kerstin

Kerstin

11 januari 2013 11:51

Toppen med så få dåliga balar. Jag kan tycka att det är vissa år. Nu har jag bara köpt av min höbonde och årets skörd har varit TOPPEN, i princip torrt som hö! För något år sedan har jag köpt in av andra, men det har inte varit lika bra och i slutänden så har det blivit lika "dyrt" som när jag nu köper en och en bal. Men för mig är det så mkt värt att bara lyfta luren och så står det en boll i hagen eller i stallet strax efter, slippa hämta, knuffa, rulla mm mm och idagens läge skulle jag inte fixa det själv.
Vart köper du nyponen? Tror det skulle vara bra för Hero.
Sv: Ja sorgligt, men det bästa för henne. :( Tycker hennes matte resonerade klokt.
Nu ska jag ut med hundarna och sedan hämta ett paket!! :P

http://stallrosen.bloggplatsen.se

anaby

12 januari 2013 10:46

Jag har haft jättetur med mina balar tror jag!! Verkligen minimalt med dåliga..speciellt sedan vi började göra inplastat "torrhö":D Jag är jättenöjd!!!

Kan säga att utan pappas traktor skulle jag INTE heller kunna använda storbalar då det blir för jobbigt att få dem till stallet. Traktor är bra helt klart!! Skönt att du får dem hemkörda och inrullade i hagen:D Måste vara guld värt för dig!!!

Jag har skrivit en eget inlägg om nyponen:D

Jättetråkigt men jag förstår att det fanns en orsak till beslutet:( Hon hade en väldigt klok matte som resonerade efter hästens bästa.

Det gick fort att hämta ut paketet min vän;) Hi hi!!

Mvh Anna & Tabasco:)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av anaby - 8 mars 2022 09:41

Halloojjjsan igen! Det känns skönt att vara frisk och komma igång i det vanliga gängorna igen. Har börjat rida igen och det känns otroligt bra          Har fått några nya hästmassagekunder under veckan. Det blir både spännande och intressant at...

Av anaby - 4 mars 2022 20:50

Halloojjsan allihopa! Både jag och min man har haft Covid i veckan. Vi har som tur var fått en lindrig varitant och vi är tacksamma att vi fick Covid nu istället för från början för 2 år sedan när många var allvarligt sjuka. Jag har inte fått åka...

Av anaby - 23 februari 2022 13:48


    Vi gifte oss 22/2 2022   Önskar alla en fortsatt fin dag och kram på er  Mvh Anna   ...

Av anaby - 15 februari 2022 00:40

Halloojsan igen!  Här är det ganska högt tempo   Jag håller på att komma igång med företaget. Bla så håller jag på att sy veteryggvärmare till häst, vetebettvärmare och veteryggvärmare för människor. Har kommit igång med veteryggvärmare till häst o...

Av anaby - 6 februari 2022 22:33

                  Hallojjjjsan allihopa! Hoppas att ni har haft en bra helg      Vi har haft stalljour i helgen. Det blir var 6e vecka och då har vi hand om stallet och 13 hästar lördagmorgon, lunch, kväll och söndag morgon. Söndag lunch och...

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Januari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards