anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Direktlänk till inlägg 13 december 2014

Fixardag i stallet idag:D

Av anaby - 13 december 2014 20:38


Idag har jag jobbat på nere i stallet med allt möjligt smått och gott  Jag började med att ge T hans kraftfoder och ta på magnetpaddarna på bakbenen. Tänkte att det var bra om han fick ha på sig dem under tiden jag ändå jobbade i några timmar. Sedan gick jag hem och började lägga ut elkabeln till vinterhagen. Den går från carporten ner till stallet...ca 250-300 meter. Så nu är den på plats!! Den ska bara sättas fast med några buntband och sedan är den färdig att användas  Dock blir det att vänta ett tag till med att öppna upp vinterhagen då det måste komma mer snö annars är det för stor risk med tappskor på T!! Och det vill jag inte!!


   

Snön har också äntligen kommit!! TJJJJJJJJOOOOOOOHHHHHOOOOO!! Nu är det bara att hålla tummarna att den får stanna kvar...men det vet man ju aldrig  

Det som är negativt med snön är att man måste sanera elbanden från snö  


 

Gör man det inte omgående blir det ett helvete när det har frusit fast  Det blir en hård ishinna på flera cm om det vill sig illa och då tar det timmar att få bort... Isen måste ju bort för att elen ska funka!! Och sedan blir det väldigt tungt av snön som synes på bilden....elbanden har i vissa fall när det snöat mycket legat ända ner till marken=INTE BRA ALLS!!!



 


Närbild på snön på det smala elbandet.


Nu är snön sanerad och elbanden sträckta igen  

Då var hagen klar!! Eller klar och klar  Imorgon ska jag gå runt med häcksaxen och klippa bort grenar som är ivägen för elbanden.....är en viss del i hagen som det finns en hallonhäck som måste saneras för att elen ska funka. Det ska tas imorgon och sedan är det några buntband som ska sätta fast också. Men sedan ska allt vara färdigt  

Sedan var det bara att sätta igång och packa hösäckar och fylla upp bägge höhäckarna. När det var klart packade jag 4 hösäckar till så att det finns till nästa påfyllning under nästa vecka  Skönt att ha det gjort!!

Och sist men inte minst...mockningen av hage + vindskydd  Idag har har jag fyllt på med 1 spånbal och 2 halmsäckar. Så nu är det fint igen inne i vindskyddet  I och med regnet har det tyvärr blivit ganska blött i halmen så då får man vänta tills regnet är över och ta ut det blöta och fylla på med ny halm igen. Skönt att även det är gjort nu!! Imorgon blir det "lugna gatan" i stallet känns det som  3 timmar senare var jag klar med allt och kände mig mer än nöjd med dagens jobb  

Har sedan fixat lite "måsten" här hemma...som tyvärr måste göras men är av den tråkiga sorten  Ätit middag och sett på "Bonde söker fru" från tidigare i veckan. Chillat i soffan och väntar just nu på att grabbarna ska komma förbi och fika. Jag har haft en riktigt bra dag idag  

Imorgon är en ny dag med nya möjligheter och det får man ta tillvara på!!

Ha en fortsatt jättebra lördag och chilla lugnt gott folk!
Mvh anaby  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av anaby - 8 mars 2022 09:41

Halloojjjsan igen! Det känns skönt att vara frisk och komma igång i det vanliga gängorna igen. Har börjat rida igen och det känns otroligt bra          Har fått några nya hästmassagekunder under veckan. Det blir både spännande och intressant at...

Av anaby - 4 mars 2022 20:50

Halloojjsan allihopa! Både jag och min man har haft Covid i veckan. Vi har som tur var fått en lindrig varitant och vi är tacksamma att vi fick Covid nu istället för från början för 2 år sedan när många var allvarligt sjuka. Jag har inte fått åka...

Av anaby - 23 februari 2022 13:48


    Vi gifte oss 22/2 2022   Önskar alla en fortsatt fin dag och kram på er  Mvh Anna   ...

Av anaby - 15 februari 2022 00:40

Halloojsan igen!  Här är det ganska högt tempo   Jag håller på att komma igång med företaget. Bla så håller jag på att sy veteryggvärmare till häst, vetebettvärmare och veteryggvärmare för människor. Har kommit igång med veteryggvärmare till häst o...

Av anaby - 6 februari 2022 22:33

                  Hallojjjjsan allihopa! Hoppas att ni har haft en bra helg      Vi har haft stalljour i helgen. Det blir var 6e vecka och då har vi hand om stallet och 13 hästar lördagmorgon, lunch, kväll och söndag morgon. Söndag lunch och...

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4 5 6 7
8 9
10
11
12
13 14
15
16
17
18 19 20
21
22 23 24 25 26 27
28
29 30 31
<<< December 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards