anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg under december 2011

Av anaby - 7 december 2011 19:48

Hittade det här i mitt "hästrum" igår!! Har för mig att jag sydde det här för över 2 år sedan   Det gäller att hitta igen grejerna när man lägger bort dem sedan  


Vi börjar med tränsväskan. Jag hittade ett "hästigt tyg" billig på loppis för länge sedan...

Jag köpte sedan den här på Börjes för en billig peng.


 


Är öppningsbar så man kan lägga in tränset där och få en typ av "mini-klädgalge"


   


Upphängd med tränset i och galgen utanför som upphägningsanordning  


 


Öppningsbar med hjälp av en dragkedja.


Vi fortsätter med hjälmpåse i samma tyg.

Jag har gjort enklast möjliga påse...som en gymnastikpåse fast mindre.


 


Den är ihopsydd på 3 sidor.....en kanal är sydd och ett tunt rep är trätt igenom.



Jag tog min rosa metallic hjälm för att visa hur det ser ut med hjälmen i påsen.


 


Hjälmen i påsen som är knuten med en ögla och upphängd bredvid tränsväskan  Jag sydde 2 hjälmpåsar när jag ändå sydde.


Man kan ta vilket tyg som helst att sy av...tex jeanstyg är väldigt stabilt och bra. Finns i både svart och blått 


Mvh anaby     

Av anaby - 7 december 2011 15:18

Tog det väldigt lugnt på fm....ringde bla ett samtal till VC angående Henriks migrän. Vill gärna att de ska kolla upp honom för han får konstiga "synbortfall"!!! Det känns INTE riktigt bra i en mammas hjärta!! Bättre att kolla upp det så att man vet vad som gäller vid migrän. Fick en tid redan nästa vecka  

Gick sedan ner till stallet och började borsta och fixa med T på en gång. Kan säga att det känns både bra och fantastiskt att slippa "den ler-inpackade-mammuten" nu för tiden  

Vi red ut en sväng till kyrkan...lite trav...och han känns riktigt fin  Ligger på lite i handen men lugnar sig efter en stund  En enda snubblig idag...när han fick syn på en karl som helt plötsligt (i T:s tycke) dök upp och  kom och gick på vägen   Jag försökte även lyssna efter "slå i skor" men hörde verkligen ingenting sånt idag 

Tänk ändå vad SMÅ SAKER kan få en riktigt glad 

När vi kom hem till stallet igen...lindade jag av fleecelindorna bak och bägge benen var "nästan" normala  och knappt någon svullnad kvar!!! DET KÄNNS VÄLDIGT BRA!!!


 


Är fortfarande en hel del krustor kvar...men smorde in i allafall. Ev. blir det ett sista "sprit-omslag" inatt...så att det sista försvinner "för gott"  


   


Det syns väldigt stor skillnad på svullnaden nu!! Tack och lov!!!


T fick lunch och sedan satte jag ingång att trampa ner hö i höhäcken, mocka hage + vindskydd, fylla på nytt vatten...och fylla på 2 halmsäckar i vindskyddet.  Mockade boxen och fyllde på med både hö och vatten OM han ska stå inne inatt med "sprit-omslag". Åker ner vid 22.00-tiden och tittar hur krustorna se ut och gör en bedömning då HUR jag ska göra...


Sedan gick jag hem och passade på att hämta in Hööksbeställningen från bilen  Japp!! Jag kom ihåg det idag 

Har dock inte packat upp det än...utan ska sätta mig och läsa nya Hästmagazinet som kom i brevlådan idag..först!!!! Bilder kommer lite senare ikväll  

Kvällen blir nog rätt så lugn...har röjt undan i köket redan.... så det blir nog lite tvättning och städning ikväll...för att få ordning här hemma  

Nej, nu väntar Hästmagazinet och en stor kopp choklad!!!

Ha en fortsatt jättebra onsdag, em och kväll!! Glöm inte sista avsnittet av Bonde söker fru!!!

Chilla lugnt  

Mvh anaby   

Av anaby - 7 december 2011 09:57

Japp!! Nu på morgonen har jag bokat 2 biljetter till Laleh i mars när hon kommer till stan   Bästa vännen Charlotta och jag ska gå tillsammans  Först blir det att äta middag och sedan gå på Laleh!!! Blir nog en fantastiskt härlig kväll!!! Ser framemot det väldigt mycket    Ska hämta ut biljetterna på fredag när jag ändå ska in till stan och shoppa lite  

Mvh anaby   

Av anaby - 6 december 2011 22:43

Japp!! Nu har jag börjat kolla runt lite på min kommande Börjesbeställning våren 2012 

Jag har bestämt mig för att "göra om" sommarhagen lite...till det bättre hoppas jag  Mot vägen blir det 3 rader med breda elband 40 mm för att "hålla folket" borta från hagen....behövs emellanåt  Sedan kommer övre elbandet i paddocken och runt resten av övre elbandet på hela sommarhagen att bli samma breda elband 40 mm. Den andra raden blir "vanligt" elband på 12 mm. Alla elband i hagen kommer att bytas ut till nytt i sommar!! Det kommer att blir jättebra och blir det som jag tror och hoppas kommer jag inte att behöva byta ut elbandet på hagen på väldigt länge efter det här bytet Nya längre stolpar ska i första hand bytas ut och fixas ut mot vägen. Det känns otroligt bra att ha "en plan" och tagit ett beslut om vad som ska göras  

Förutom elband och tillbehör till det blir det lite skor till T, en ny jolly boll ( den gamla är väldigt trasig), 2 st 4-pack med vita fleecebandage som ska färgas gula och röda, 1 vitt dressyrschabrak som ska färgas gult, 1 vitt allroundschabrak som ska färgas rött, hästgodis och Chevinal +....sedan blir det nog inte så mycket mer    Listan kommer nog att ändras lite innan februari när beställningen ska skickas men i det stora hela är det den här beställningen jag kommer att göra....med prio på elband och tillbehör till sommarhagen

Jag kommer att beställa vita schabrak och fleecelindor enbart för att jag vill färga och ha både gult och rött set komplett i både dressyr och allround...nu när jag har börjat på de färgerna   Annars är det ju som bekant rosa och brunt som gäller för den här lätt eller svårt "tokiga" qvinnan  Men vem har sagt att man ska vara helt frisk?? Hi hi!! Det bjuder jag på som vanligt  Jo, en vit huva ska köpas från Hööks och färgas gul också!! Då är alla färger komplett med schabrak, lindor och huvor  Jag jobbig?? Förmodligen  


  

Fick nyss ett samtal från min kära man   som är på väg hem från middagen med jobbet. Tur att man bor nära stan (3 km) så han kan cykla  

Både hundarna, katten och jag har myst i vardagsrummet ikväll framför TV Hundarna på golvet och jag och kisse i soffan    

Ser framemot att rida ut på T imorgon....ska vara sol och kring -4 grader vid lunchtid  ME LIKE!!!!

Får se om jag hinner med att öppna och komma ihåg Hööks paketet innan jag går ner till stallet imorgon...i så fall blir det kort på den röda utstyrseln  

Ha de gott och framför allt sov gott allihop!!!!

Mvh anaby  

Av anaby - 6 december 2011 20:31

Jag var ju och hämtade ut T:s nya muggmedicin på Apoteket och Höökspaketet på ICA...."so far so good".....glömmer självklart bort att ta in Höökspaketet från bilen   Vi har just nu bilen ca 100 meter bort under tak (carport) under vintern...så jag orkade inte gå tillbaka och hämta paketet  Latmask? Ja, lite  Tar bilen och åker ner till stallet för att fixa klart med T och släppa ut honom i hagen igen. Mötte en väldigt nöjd häst när han insåg att han skulle få gå ut igen!!! Lill-plutten  Han vill minsann inte vara inne i stallet i  onödan  Var väldigt lugn och snäll när jag smorde muggen och lindade benen igen. Sedan gick vi ut och T fick sin efterlängtade lunch   Hem och kliver ut bilen och går in...sätter igång tvättmaskinen med "dagens skörd" av paddar och lindor. Sätter mig i soffan och greppar datorn och kommer då på att jag ÄN EN GÅNG HAR GLÖMT Höökspaketet i bilen  Men suck!! Nu får det ligga kvar där till imorgon när jag kommer från stallet...blir verkligen intressant att SE om jag kommer ihåg det då  Hjärnsläpp?? Nej, då inte alls....har bara lagt hjärnan "på tillfällig vila" 





Fixade middagen och när barnen kom ner för att duka kom en stressa L-O hem och berättade att han skulle ut och äta middag med jobbet. Mer mat till mig och barnen  Sedan satt jag och barnen och pratade en massa "gamla minnen" från när de var små!! Otroligt roligt att de kom ihåg så många halvtokiga och tokiga saker  Sedan fick jag höra men det hände när du inte var hemma och det och det!! Hi hi!! Ja, det är mysigt att sitta och prata med dem och skratta  De är ju så stora nu mina grabbar!!! Fredrik fyller snart 18 år!!! Och Henrik 17 år!! Himmel jag är supergammal  Hi hi!! Tur att man inte känner sig så gammal...trots allt   Jag brukar säga att jag numera är minst (längdmässigt) i famijen men äldst (hi hi!!!)  





Jag har passat på att titta på hästhoppningarna från helgen när L-O ändå inte var hemma ikväll. Blir jättesugen på att hoppa!! SUCK!!! Får se när vi kommer igång med det igen...både jag och T måste både "krya på oss" och komma igång mer konditionsmässigt innan det ens är att tänka på!!!! Men jag hoppas att det blir under våren     




Nu ska jag och kisse rugga i soffan under min tjocka filt och må gott  och se på TV  


Ha en väldigt trevlig fortsatt tisdagkväll!!

Mvh anaby  

Av anaby - 6 december 2011 12:30

Jag är alltid ute i god tid när Hovis eller Veterinären kommer. Så idag hann jag med att packa hö, mocka hage + vindskydd och fylla vatten innan han kom på utsatt tid. Skönt att ha allt klart så att man kan gå hem sedan 

Svullnaden i benet är bättre och även muggen...men det vill fortfarande INTE läka fullt ut. Jag tog upp några läkemedel som jag har läst om och hört andra berätta om...frågade vet. vad HAN tyckte och sedan fick jag utskrivet ett "bra medel" som vi hoppas ska funka mot det sista envisa  Det känns jättebra!!!!

Vi var även båda eniga om att nu när det blivit kallt kommer även det att hjälpa till att läka ut det sista...värmen är ju ett elände och hjälper till att gro bakerier och inflammationer 

Sedan var det dags för vaccinering av influensa och stelkramp. Och sist men inte minst tandraspning!! Vi drogar alltid T inför tandraspningen...första gången för att vi INTE visste hur han var och sedan de andra gångerna för att det funkar så bra. Han är ju rejält stor och börjar han bli stökig har vi verkligen INTE en suck att hålla ordning på honom 

Tänderna ser jättebra ut enligt veterinären   T har bara lite, lite som behöver tas bort...anser för egen del att det är bättre att ta bort "det lilla" varje år när jag ändå ska vaccinera...för att slå "2 flugor i 1 smäll"

Jag har valt att ta ut min veterinär till att raspa tänderna istället för en sk. Hästtandläkare. Jag hade en Hästtandläkare till Zimé en gång och det var ingen rolig upplevelse  Efter en timmes filande hit och dit och med en häst som var helt obsinat och stog på bakbenen av obehag...bestämde jag mig för ALDRIG MER!!!! Till saken hör att hon också var kollad VARJE ÅR av veterinär....så att fila på i 1 timme med olika instrument kan jag INTE tänka mig behövdes 

Det finns säkert många jättebra Hästtandläkare runt om i Sverige...så jag dömer inte ut dem!!!  Men det här är tyvärr min egen erfarenhet av dem.


Då T blev "drogad" inför raspningen står han inne och piggnar till i några timmar Jag passade på att lägga "sprit-omslag" på bägge bak så att allt är rent och fint när jag ska börja nya behandlingen av muggen i em. Gissa om T var sur när han INTE fick gå ut  Kunde knappt gå men skulle ändå ut ur boxen Känns ju jättebra att han trivs utomhus 


Nej, nu ska jag svida om och åka iväg och hämta ut receptet och Hööksbeställningen!!! Det blir ingen ridning idag...utan vi tar det imorgon istället 


Känner mig en aning piggare idag!!! Vetskapen att T har blivit bättre och fått en ny medicin gör väl sitt också kan jag tro 


Snön är kvar!! Hi hi!! Och temperaturen ligger på kring -4 grader...alldelens lagom  Bara vetskapen om att snön ligger kvar tycker jag gör mycket för att man är piggare och gladare nu!!! Och det är så mycket ljusare ute!!!


Ha en fortsatt jättebra tisdag!!!

Chilla lugnt  

Mvh anaby           

Av anaby - 6 december 2011 09:49

Fick just ett samtal från min snälla veterinär   Han kommer ut vid 11.30 för att vaccinera, raspa tänder och kolla på muggen 

Nu är det bara att hålla tummarna att vi slipper fler behandlingar!!!


Ska tillägga att vi fortfarande har snö och -grader här Det ser ut som om det ska snöa ännu mer under veckan!! ÄNTLIGEN!!! Hi hi!!


Ha en fortsatt jättebra dag!!!

Mvh anaby  

Av anaby - 6 december 2011 00:18

Jag fick en snilleblixt för så där 10 år sedan ungefär   och kom på att man kanske kan sy egna paddar av fleece och teddy?? Provade och det gick riktigt bra!! Det fina är att man INTE behöver sy någon kant...man bara syr ihop paddarna i lagom stor storlek med raksöm och sedan är de klara 

Jag sydde 4 st "ridpaddar" som jag brukade använda till Zimé när jag red med lindor. Funkade jättebra!!


 


Baksidan med blå teddy.



Framsidan i fleece...samma tyg som fleecetäckena jag sydde för många år sedan  Det blev så att säga tyg över från det och då tyckte jag att det var lika bra att använda upp det till någonting bra  



   


Enkelt sytt ihop med raksöm. Man behöver inte ens sick-sacka någon av tygerna  Och lätt att tvätta!!!


Jag såg att bla Exklusiv har liknade paddar till salu på sin hemsida  

Mvh anaby  

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< December 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards