anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg den 5 november 2012

Av anaby - 5 november 2012 21:05

Jag vaknade vid 05.00-tiden imorse och hade grymt ont i nacken  Självklart låg kudden på golvet?? Förstår inte hur jag lyckas!!! Försökte somna om men hade så otroligt ont i nacken och dessutom huvudvärk  

Gick upp och tog Ipren och la mig igen och lyckades somna om. När jag vaknde några timmar senare mådde jag bättre och hade mindre ont i nacken  Tack och lov!! Får nog fundera på att "sätta fast" kudden på något sätt i framtiden  Min kassa nacke är så otroligt känslig för hur högt eller lågt jag ligger...suck!!!

Tog det lugnt på fm och sedan tog jag mitt pick & pack och gick ner till stallet för att rida. Idag var det SOL!!!! Jättefint väder!!! T var rätt så ostimulerad redan när jag gjorde iordning....inte så konstigt efter 1 veckas vila  

Min förhoppning om en "bra" ridtur fanns inte....kändes mer realistiskt att "rasta" av hästen idag  

När vi kom ner på vägen började T med att stanna?? Japp!! Det kom en cyklist....och nu för tiden stannar han alltid och väntar sedan på sin hästgodis  Det känns både tryggt och bra då en del cyklar VÄLDIGT fort förbi!!!

Sedan satte det igång och sågas inne skogen på vänster sida av vägen.....T blev lite skeptisk men fortsatte att skritta förbi  Det läskigaste var när träden föll tyckte han  

När vi sedan började trava.....blev det lite "rastning" av häst.....han fick syn på sånt som inte låg där när vi red förbi för 1 vecka sedan....någon sten och gren verkar vara förflyttad  Självklart måste man hoppa undan för att de inte ska bitas....man vet ju aldrig  Kändes dock fin i munnen och lyssnade på varje förhållning 

Fortsatte trava nedanför kyrkan och det gick riktigt bra. Uppför backen och sedan skritt ner. Blev stoppad av en äldre man som berättade att han hade gjort rekryten på K:4 när de fick rida hästar. Han tyckte att T var så fin  De är så härliga de "gamla" hästkarlarna!! Man riktigt ser hur ögonen lyser när de ser en häst  

Idag var T pigg minsann...han ville INTE alls vänta tills jag ville trava....men det fick han ju göra ändå. Han stutsade och hade sig vilket är MYCKET ovanligt för att vara honom. Men till slut insåg han att det var lika bra att "vänta" tills matte ville trava....det blev en lugnt trav igångsättning och sedan satt jag ner. Lite överilade från början men det tog sig...förstår ju att han är pigg och ostimulerad. Skritt till sista travsträckan. Samma sak där....ville iväg minsann men fick vänta till jag ville trava. Inga problem och nu red jag lätt först och sedan kortade jag in traven mer och mer och satte mig ner...kändes betydligt bättre och mindre överilad den här gången  

På slutet blev det WOW-känslan som infann sig och jag kände mig otroligt nöjd med ridturen även om det började med "rastning av häst" och sedan övergick till "ridning av häst"  

Skrittade hem och nu kunde vi skritta på lång tygel trots att motorsågarna gick för fullt i skogen  

Nu har har ju november månad börjat och vi är numera GULA....lite vitt...och brunt.... under hela den här månaden.



Vita dressyrskydd från Horze.


   


Gillar dem skarpt!!! Tunna, fodrade med teddy och lätta att ta på  Dessutom billiga  



 


Gult schabrak från Hööks och gula "snap-on" reflexer.


 

En less T som inte alls vill vara med på bild  Tyvärr blev mobilbildera lite mörka och suddiga. Tar med vanliga kameran imorgon så att bilderna blir ljusare. Men tills vidare från ni hålla tillgodo med dessa  


Väl hemma blev det mat och magnetbehandling för T. Jag fyllde på vatten, 1 hösäck i lilla höhäcken och mockade. När allt kring T var klart satte jag igång och plocka ner elbanden i sommarhagen och paddocken. När tråden var nertagen gick jag och hämtade "hjälpredan" som jag alltid använder när jag tar in eller rullar ut elbanden. Den är helt suverän och jag skulle INTE klara mig utan!!! Den gör det möjligt för mig att göra jobbet själv utan att någon annan behöver hjälpa till  Det är så otroligt skönt att slippa vara beroende av någon annan som måste hjälpa till i tid och otid  



Det är en enkel konstruktion. Själva "hjälpredan" är ihopfällbar för att man ska kunna förvara den på ett vettigt sätt när den inte används. Sedan har vi tagit ett järnrör som man trär igenom den stora "trådrullen/cylindern". På så sätt kan man rulla på "trådrullen/cylindern" med ena handen medans man håller i elbandet med den andra  Från början brukar jag dra fram ca 15 meter i taget för hand som jag sedan rullar in genom att rulla på trådrullen. På slutet när elbandet börjar ta slut behöver jag inte dra fram tråden då går det ganska lätt att rulla  



   


Sidobild  


 


Tripp, trapp och trull.....olika storlekar på "trådrullarna"....den minsta till paddocken....den mittemellan till elbandet ut mot vägen och den största till skogsdelen  Ihopfällbar "hjälpreda" framför trådrullarna och skottkärran bredvid. Allt behövs för att jobbet ska bli gjort  


En lite film för att ni ska få se på ett ungefär hur jag gör:



 

Ber om ursäkt för att det är lite mörkt ute...men det mörknar mer och mer!!! Usch vad det går fort nu!!!


När alla elband var inrullade var det bara att gå tillbaka med allt till ladan och packa in så att det ligger i säkert förvar tills nästa sommar  Då var det bara elbanden vid vägkanten och ingångarna till paddocken kvar att ta ner!!! Nu började det blir kallt kan jag säga  kändes i fingrarna!!!

Det gick ganska fort att ta ner allt....går fort att ta ner elbanden. Sedan är det bara att rulla in dem 1 och 1. Knöt ihop och la ner dem i en rosa soppåse som jag hade märkt upp så att jag vet VAD som hör till VILKEN hage när jag ska använda dem igen nästa sommar!! Jag har som vanligt en plan  

Tjjjooohhoooo!!!! 2 timmar senare är jag äntligen klar med hag-nertagningen!!! STOR LYCKA  

Då var det bara att åka ner till stallet med mer uppblött eldningspellets som jag la in i T:s box och ta av T magnettäcket. Passade på att ta ner elbanden till utbyggnaden av vinterhagen så att det finns nere i stallet  

Summa sumarum så var jag klar i stallet efter 4,5 timmar!!! Ungefär vad jag hade räknat med.

Det känns fantastiskt bra och skönt att tråden nu är inomhus och jobbet är gjort  Om jag bara känner mig iordning imorgon tänkte jag sätta upp elbanden i utbyggnaden på vinterhagen imorgon efter jag ridit T. Skulle vara otroligt skönt att få det gjort i början på veckan...bara att hålla tummarna att jag känner mig pigg och rask imorgon  Men man vet ju aldrig förrän det är en ny dag hur man mår  

När jag landade hemma hade L-O gjort middag  STOR LYCKA NR 2 idag   Skönt att få sätta sig vid dukat bord efter en stalljobbardag  

Sedan har vi fixat med tvätten ikväll!! Imorgon ska vi städa och fixa med lite annat. Är skönt när man kan dela upp jobbet hemma på flera kvällar också  

Har ringt några trevliga samtal och sitter nu framför TV och chillar tillsammans med min kära man  

Känns skönt att ha en bra dag och en bra kväll!! Man kan inte begära så mycket mer än så  

Nu ska jag dricka lite varm choklad medans jag ser slutet på CSI!!

Ha en fortsatt jättebra måndagkväll!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby  



Av anaby - 5 november 2012 11:45

Har sovit gott inatt och är nu taggad för en heldag i stallet...eller nästan allafall  ....lär bli hela em då jag har tänkt rida och plocka in elbanden från hagen och paddocken idag. Imorgon är planen att göra iordning och sätta upp elbanden till utbyggnaden till vinterhagen. Sedan öppnar jag upp mellan sommar och vinterhagen så fort det frusit till i marken  Förhoppningsvis senare under veckan!!! Det känns fantastiskt skönt att jag är ledig hela veckan  

Nu ska jag byta om till ridkläder och gå ner till stallet och rida och sedan dola på med hagen.

Jag tackar och bockar för alla trevliga kommentarer jag fått under helgen  Svarar på dem under kvällen!!

Ha en fortsatt jättebra måndag!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby  

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< November 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards