anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg den 7 november 2012

Av anaby - 7 november 2012 16:56

Imorse hade jag sovmorgon!! Härligt!! Efter frukost åkte jag och mamma iväg för att shoppa och handla  

Första stoppet blev ÖB, sedan vidare till Biltema där vi åt en grillad varmkorv med bröd för 10 kr och fikade kaffe/te & bulle för 5 kr!!!! Helt otroligt bra pris   Alldelens lagom mycket mat och fika så är mitt på dagen  

Sedan vidare till Jysk och Rusta och sist men inte minst handlade jag mat på Willys. Idag är nog första gången på EVIGHETER som jag INTE hittade någonting hästrelaterat att handla  Om man inte räknar morötterna på Willys förstås  

När jag hade packat upp all mat var det bara att svida om och gå ner till stallet. Idag hade jag med mig en IKEA-kasse med olika verktyg....häcksax....stor sekatör....skruvdragare....mm. Började med att ge T mat och ta på magnettäcket. Sedan gick jag ner och förlängde elbandet först!!! Sedan tog jag häcksaxen och gick runt hela hagen för att få bort lång sly och grenar som är kring själva elbandet. Och sist men inte minst....stora sekatören för att få bort buskar/grenar som är ivägen där T brukar gå. Hittade 2 stigar där det var rejält med grenar ivägen för att man ska kunna gå på ett vettigt sätt där. Började skymma men jag tror att jag fick bort allt  Det blev 2 rejäla högar som jag tog bort!!! Ska titta imorgon när det är ljust HUR det ser ut...om det duger eller om jag måste ta bort lite till. Det blir nog bra  När allt kring hagen var klar....var det dags att fixa resten kring T  

Mocka....trampa ner hö och fylla på nytt vatten i Termobaren. När allt var klart blev det lite mys  HÄRLIGA HÄST  Han har börjat få vinterpäls nu....inte så mycket än men det syns att han är "lurvigare" nu  Även om han är väldigt tålig så får han inte så väldigt lång och tjock päls utan mer åt det "normala" hållet. En del får ju riktig björnpäls  ....men det får inte T  Är tacksam att jag INTE behöver klippa honom då han går ute så mycket och behöver pälsen mot kylan. Har hittills funkat jättebra att ta på honom "halsduken" i fleece för att torka upp honom på dagtid efter ridning och när han blivit svettig och vid ett pass i ridhuset får han stå inne under natten med fleecetäcke på sig. Alla hästar funkar ju olika och kräver olika vad gäller pälsen. En del måste man klippa medans andra funkar lika bra oklippta. Man måste bara prova sig fram!! Finns inget rätt eller fel...bara VAD som är bäst för hästen i fråga  Mina tidigare hästar som har tävlat och som också ridits mycket i ridhus har jag haft halvklippta. De sista åren med Zimé (min förra häst) reds hon väldigt lugnt så hon klipptes inte och T har jag inte heller klippt då det funkar så bra ändå  Om man klipper eller inte beror ju också mycket på hur hårt hästen rids och svettas....

När allt var klart nere i stallet gick jag hem och passade då på att ta bort de sista skyltarna på sommarhagen när jag ändå hade skruvdragaren i högsta hugg med mig i IKEA-kassen  

Nu är det bara 2 saker kvar att göra med utbyggnaden av vinterhagen. Jag ska sätta fast buntband i hörnen så att elbanden sitter bättre när snön kommer. Snöar det MYCKET blir det tungt och då släpper elbandet från isolatorn...men om jag spänner fast med buntband sitter elbanden kvar tills jag hinner dit och sanera elbandet från snö  Billigt, enkelt och säkert!!!


 


Gammal bild från förra vintern med ett buntband runt om elbandet.


 


Här syns det väldigt väl att elbandet har släppt från isolatorn pga snötyngden på elbandet och att buntbandet "håller fast det" så att säga....helt klart en försäkring anser jag  Jag har köpt "återförslutbara" buntband på Rusta för 20 kr tror jag att det var. Jättebra med återförslutbara för då kan man återanvända dem istället för att klippa av dem och slänga bort när säsongen är över....

Och sedan ska elkabeln läggas ut under helgen...på dagtid när det är ljust. Förmodligen på söndag. Efter det är det bara att "vänta" på att snön ska komma så att jag kan öppna upp mellan hagarna!!! Skönt att ha allt klart redan så att jag slipper stressa med det sedan när jag har börjat jobba igen  

Nu har jag landat hemma och snart är det middag!!!!

Sedan ska jag gå över till mamma en sväng ikväll på fika och efter det blir det TV och bla Bonde söker fru och en massa annat  

Ha en fortsatt jättebra onsdagkväll!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby  

Av anaby - 7 november 2012 00:22

Nu är jag riktigt less på mitt hår  Är en aning jobbigt med långt och spikrakt hår....blir ju inte fluffigare när man har ridit och haft hjälmen på sig direkt  Min gamla permanent börjar gå ur...är nog ca 1,5 år sedan nu om jag inte minns helt fel  

Ringde idag och bokade en tid i början på januari!!! Känns bra att ha tagit beslutet att ÄNTLIGEN GÖRA DET!! Hi hi!!

Fram till dess får jag helt enkelt "stå ut"   

Mvh anaby  

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< November 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards