anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg den 19 november 2012

Av anaby - 19 november 2012 16:39

Har sovit gott inatt men kände mig ändå seg när jag vaknade. Tog det lite lugnt på fm och såg på Dallas och chillade  Passade även på att se på WC-hoppningen från igår. Då Jens Fredricson gjorde en fantastiskt bra ritt med Lunatic och kom på 4:e plats av 12 st i omhoppningen  



Jag har tränat för Jens -90 eller -91...kommer inte exakt ihåg årtal...skyller på att det är så länge sedan  Jag tränade allafall min bästa tävlingshäst Wirbelwind (som är så lik Tabasco) för honom. Nu när man har tränat för fler olika tränare under årens lopp kan jag ärligt säga att han är bland den bästa jag tränat för  Det blev tyvärr bara 1 gång pga att han inte hade tid att åka upp till oss i Norr....är ju en bit att åka   Annars var vi många som ville fortsätta!!! Kan säga att vi är i samma ålder   Och att jag tycker att det är väldigt roligt att han äntligen har slagit igenom som ryttare internationellt  

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Sedan ringde jag och beställde 2 massagetillfällen...elevbehandlingar...och de brukar vara otroligt duktiga  

Nu var det dags att gå ner till stallet och rida!!!

Det märktes att T vilat i 2 dagar....lite odräglig att göra iordning....då vet man vad som väntar  

Skrittade till växthusbacken och sedan blev det trav. Inga problem han var både lugn och lyssnade bra  

Skrittade sedan nedanför kyrkan och då "dök det upp" en barnvagn från skogen. Det tyckte INTE T om   Han blev stirrig och halvstressad medans vi skrittade bortåt. Travade en kort bit för att känna på honom och det kändes bra. Vände och skrittade en bit tills det var dags för trav. När vi passerat barnvagnen "flippar" han ur  INTE acceptabelt alls!!! Får ordning på honom och kan skritta vidare och börjar trava DÄR jag vill. Inga problem!!! Travar kanske 40 meter innan ett ännu större utbrott kommer...stutsar från sida till sida och kastar sig och sparkar bakut och håller på. Får ordning på honom igen och fortsätter trava....lugnar ner sig rejält Har sedan svårt att skritta...vilket ALDRIG brukar vara ett problem?? Han brukar knappt takta ens?? Efter några halter funkar det igen  

Så var det dags för sista traven. Hade ingen större förhoppning om att ens kunna trava så jag red lätt där jag vanligtvis brukar sitta ner. T var lugn och fin fram tills de kom en kvinna från motsatt håll. Jag saktade av och skrittade förbi då blev han less på mig när vi kommit förbi och skulle trava....skrittade en bit till och sedan blev det som vanligt trav när jag VILLE   Inte lätt när matte ska bestämma hela tiden  

Nu kändes han riktigt lugn och fin och låg kvar i handen  Fortsatte trava ca 100 meter till och nu var T helt lugn när jag saktade av och det gick bra att skritta hemåt på lång tygel  

Kan säga att jag är rätt så tacksam att jag travade skapligt mycket idag trots att det är hårt i marken. Annars hade jag nog fått leda honom hem. Kommer att fortsätta trava vid varje ridtur som vanligt....endast vi isgata som jag kommer att enbart skritta. Inte lätt när man har en häst som kräver att man rör på sig oavsett underlag  

Idag kändes det mer som om jag "rastade häst" igen och inte red   Dock har han som jag skrev tidigare vilat i 2 dagar och då är det inte så konstigt att han blir understimulerad. Han kan inte röra sig så värst  bra i hagen pga att det är knöligt och hårt  GE MIG SNÖ NÅGON GÅNG SÅ ATT JAG KAN RIDA ORDENTLIGT!!! SUCK!!

Nu blir det "bara" 1 vilodag och sedan ska han ridas 2 dagar och vila i 2 dagar. Hoppas att det ska funka för "Herr´n" under den här veckan Det lär ju visa som om inte annat  

När vi kom hem blev det magnetbehandling och mat för T.


 

Måste säga att jag är jättenöjd med krubban som vi satte upp bredvid saltstenen i vindskyddet. Funkar kalasbra  

Jag började med att fylla på hö i stora höhäcken 4 st hösäckar och 1 i lilla höhäcken. Sedan var det bara att börja mocka....passade på att ta bort en del med kiss från bädden idag. Fyllde sedan på med nytt vatten i Termobaren innan jag gick hem...hämtade bilen och balen med torvmix. Som jag la in i vindskyddet.

Av med magneterna och hem.

Hann nästan bara innanför dörren innan L-O kom hem. Så nu ska jag börja med middagen...ta en dusch och packa inför jobbet. Idag börjar min "hellweek" eller "5-nätters-vecka"....jag jobbar måndag, tisdag och torsdag, fredag, lördagnatt. Går av på söndagmorgon och sedan är jag långledig i 9 dagar...vilket känns fantastiskt bra  

Vinterhagen är klar och alla andra "tunga" poster kring stallet och T så under nästa vecka ska jag städa och dola på här hemma!!! Det ska bli väldigt trevligt  

Nej, nu är det dags att börja med middagen!!!
Ha en fortsatt jättebra måndagkväll!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby  

Av anaby - 19 november 2012 13:04

Japp!! Nu har jag bokat in 2 massagetillfällen till mig själv  Tycker att jag behöver det eller rättare sagt kan unna mig det efter allt jobb med hagarna, vindskydd och annat under både vår, sommar och höst   

Nästa vecka blir det en "rygg & nackmassage" och veckan innan jul blir det "helkroppsmassage"   Bägge tillfällena är då jag har min lediga vecka och när T ska vila. Känns skönt att kunna ta det lugnt den dagen man blir masserad   

Det är "elevbehandlingar" jag ska gå på. Det kostar en bråkdel av vad det gör i vanliga fall men eleverna är så otroligt duktiga!!! Har varit på flera olika och varit lika nöjd med alla  

Jag brukar gå på "Face" som ligger i stan.

Mvh anaby  

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< November 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards